لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

مدیرعامل رنو: به‌رغم تحریم‌های آمریکا در ایران می‌مانیم


مدیرعامل شرکت خودروسازی فرانسوی رنو اعلام کرد که این شرکت علی‌رغم بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان به حضور خود در ایران ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند با به کار بستن برخی تمهیدات از تحریم‌ها دور بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارلوس غُصن روز جمعه ۲۵ خرداد در نشست سالانه با سهامداران شرکت رنو با اشاره به شرایط ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «فعالیت خود را [در ایران] متوقف نمی‌کنیم، حتی اگر مجبور شویم آن را به شدت کاهش دهیم.»

او سپس پیش‌بینی کرد که «هر زمان بازار [ایران] بار دیگر باز شود، آن وقت واقعیت این است که باقی ماندن ما مزایایی برایمان خواهد داشت».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ماه گذشته واشینگتن را از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران کنار کشید، توافقی که تهران را متعهد ساخته تا در ازای لغو تحریم‌ها برنامه اتمی خود را محدود سازد.

خروج آمریکا از این توافق به معنای بازگشت دوباره تحریم‌های این کشور علیه ایران است و از این رو شرکت‌های بین‌المللی که با تهران همکاری می‌کنند اگر از این کشور خارج نشوند با خطر تحریم مواجه خواهند شد.

تاکنون شرکت‌هایی نظیر هواپیماسازی بوئینگ، شرکت فرانسوی انرژی توتال و گروه دانمارکی کشتی‌سازی مرسک اعلام کرده‌اند که قصد دارند همکاری‌های خود با ایران را قطع کنند. حتی شرکت نایکی نیز تامین کفش‌های ورزشی برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را متوقف کرده است.

شرکت فرانسوی پی‌اس‌ای هم که رقیب رنو محسوب می‌شود و خودروهای پژو و سیتروئن را تولید می‌کند، تصمیم به خروج از ایران گرفته است. اما مدیرعامل شرکت رنو که تنها در سال گذشته ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو به ایران فروخته است می‌گوید که تلاش می‌کند همچنان در بازار ایران باقی بماند.

کارلوس غصن تاکید کرده که رنو در ایران آینده دارد. وی افزود: «با این حال کاری نخواهیم کرد که به منافع رنو آسیب برساند. ما از نزدیک شرایط را رصد می‌کنیم که اطمینان یابیم حضورمان در ایران باعث تحریک مقامات آمریکا نمی‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزنند.»

کارلوس غصن در نهایت عنوان کرد که گروه رنو در تماس مستقیم با دولت آمریکاست تا دریابد که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی نمی‌تواند.

شرکت رنو از دهه ۱۹۸۰ که فعالیت خود را در بازار آمریکا متوقف کرد، هیچ خودرویی به این کشور نفروخته است.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG