لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

شیرین عبادی به شارلی ابدو: خامنه‌ای کندذهن است، مردم از کاریکاتورها بسیار خوشحالند


شیرین عبادی می‌گوید خامنه‌ای و دیگر روحانیون در ایران پشت پرده اسلام پنهان شده‌اند و «عقب‌مانده‌ترین تفسیر» را از این دین ارائه می‌دهند
شیرین عبادی می‌گوید خامنه‌ای و دیگر روحانیون در ایران پشت پرده اسلام پنهان شده‌اند و «عقب‌مانده‌ترین تفسیر» را از این دین ارائه می‌دهند

پس از انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در شارلی ابدو، شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح در گفت‌وگو با این هفته‌نامه فرانسوی، رهبر جمهوری اسلامی را «لجباز و کندذهن» خواند و گفت: «مردم ایران از آنچه شما منتشر کردید بسیار خوشحال هستند».

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که در روزهای اخیر با وجود حمله مقام‌های جمهوری اسلامی به این نشریه طنز، شماری از ایرانیان مقیم اروپا با اهدای گل و قرار دادن آن در خارج از دفتر پیشین «شارلی ابدو» حمایت خود را از این رسانه نشان دادند.

خانم عبادی در این گفت‌وگو که در شماره روز چهارشنبه ۲۸ دی شارلی ابدو منتشر شد، با تاکید بر «انقلاب» جاری در ایران که «توسط زنان آغاز شد»، گفت: «مردم فقط یک خواسته دارند: این که رژیم برود».

او با اشاره به تداوم تلاش‌های مردم ایران برای تغییر حکومت جمهوری اسلامی، خطاب به این نشریه گفت: «کاری که شما با انتشار این کاریکاتورها انجام دادید، حمایت بسیار مهمی بود».

تنها ایرانی برنده جایزه نوبل به فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: «این فساد یکی از دلایل خشم مردم است. ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز در جهان و سومین ذخایر بزرگ نفت است، با این حال دو سوم جمعیت فقیر هستند».

او میزان طرفداران حکومت در ایران را حدود ده درصد جمعیت ارزیابی کرد و گفت: «این ده درصد بیشتر افرادی هستند که مستقیم و غیرمستقیم با رژیم در ارتباطند».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خبرنگار شارلی ابدو می‌گوید که پس از انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای، عده‌ای این نشریه را مقصر به خطر انداختن گروگان‌های فرانسوی در ایران دانستند.

اما شیرین عبادی در پاسخ گفت: «گفتن این حرف اصلا منصفانه نیست. مقام‌های جمهوری اسلامی این افراد را به دو دلیل گروگان می‌گیرند: یا پول می‌خواهند، یا مبادله با تروریست‌های ایرانی زندانی در غرب. کار شما هیچ ارتباطی با زندگی یا مرگ این افراد ندارد».

این حقوقدان ایرانی همچنین از باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، انتقاد کرد که با اعطای چند میلیون دلار به ایران زمینه آزادی چند شهروند آمریکایی محبوس را فراهم کرد.

او گفت: «از آن زمان به بعد، رهبران جمهوری اسلامی فکر می‌کنند که گروگانگیری همیشه مفید است. زیرا آنان همیشه موفق به کسب چیزی می‌شوند».

خانم عبادی همچنین درباره شخصیت رهبر جمهوری اسلامی گفت: «او یک دیکتاتور لجباز و کندذهن است».

او افزود: خامنه‌ای و دیگر روحانیون در ایران پشت پرده اسلام پنهان شده‌اند و «عقب‌مانده‌ترین تفسیر» را از این دین ارائه می‌دهند.

شارلی ابدو هفته گذشته برای دومین بار کاریکاتورهای جدیدی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیشتر با احضار سفیر فرانسه در تهران انتشار این کاریکاتورها را «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» دانسته بود.

پس از آن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند».

همچنین در روزهای اخیر تجمع‌هایی از سوی نهادهای حکومتی مقابل سفارت فرانسه در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران برگزار شد.

با این حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور همزمان با هشتمین سالگرد حمله تروریستی به دفتر شارلی ابدو، از این نشریه دفاع کردند.

XS
SM
MD
LG