لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

ابراز نگرانی نماینده سازمان ملل از دادن «شوک الکتریکی» به کودکان همجنسگرا در ایران


جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارشی جدید به شورای حقوق بشر این سازمان خواستار توجه آن به ادامه وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شد.

نسخه‌ای از این گزارش تازه که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، قرار است در روزهای آینده در چهل‌وششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد (از ۲۲ فوریه تا ۱۹ مارس) بررسی شود.

در بخشی از گزارش تازه جاوید رحمان، برای نخستین بار به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره شده و در آن نسبت به دادن «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویر داروهای قوی روانی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران ابراز نگرانی شده است.

در این گزارش همچنین آمده که اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و این‌که مقامات ارشد جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

شادی امین، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، در گفت‌وگو با رادیو فردا در مورد گزارش جدید جاوید رحمان می‌گوید که «این گزارش‌ها ضمانت اجرایی ندارند اما باعث می‌شوند جامعه اقلیت‌های جنسی داخل ایران از استانداردها و قوانین جهانی که خود جمهوری اسلامی نیز امضا کرده و آن‌ها را زیر پا می‌گذارد آگاه شوند و به حق و حقوق خود پی ببرند».

لینک مستقیم

خانم امین می‌افزاید که این موضوع می‌تواند به شکل‌گیری مطالبه حق از سوی جامعه اقلیت‌های جنسی داخل ایران یاری برساند.

او نیز تأکید می‌کند که کمیسیون پزشکی در ایران با استفاده از روش‌هایی که از آن به «شکنجه‌درمانی» یاد می‌کند، سعی در القاء گناه به نوجوان و تنفر او از گرایش جنسی‌اش دارد که این روند «اغلب منجر به اختلالات روانی شدید و تنفر از کلیت موضوع جنسیت نزد این کودکان می‌شود».

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران در بخش دیگری از گزارش تازه خود به شمار بالای اعدام‌ها در ایران اشاره کرده و به‌ویژه نسبت به اعدام‌های اخیر شرکت‌کنندگان در اعتراضات اعلام خطر می‌کند.

آقای جاوید رحمان می‌نویسد که از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۳۳ اعدام در ایران گزارش شده و تأکید می‌کند که این اعدام‌ها به‌دنبال محاکمات غیرعادلانه انجام شده است.

شرایط زنان، دختران، اقلیت‌های قومی و زندانیان از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.

گزارشگر ویژه ملل متحد در گزارش خود به وضعیت شیوع کرونا در زندان‌های ایران اشاره کرده و پاسخ حکومت ایران به همه‌گیری کرونا را «ناکافی و مبهم» توصیف می‌کند.

با استفاده از گزارش جاوید رحمان و مصاحبه با شادی صدر / پ.پ /ک.ر
XS
SM
MD
LG