لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

«در مورد جنگ افغانستان راستش را نگفته‌اند»


ژنرال داگلاس لوت، در حال شهادت دادن در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا. ژوئن ۲۰۰۷، واشینگتن
ژنرال داگلاس لوت، در حال شهادت دادن در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا. ژوئن ۲۰۰۷، واشینگتن

واشینگتن‌پست گزارشی را براساس اسناد محرمانه دولت آمریکا منتشر کرده که نشان می‌دهد سه دولت اخیر این کشور در مورد کاستی‌ها و ناکامی‌ها در جنگ ۱۸ ساله افغانستان، مردم را گمراه کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، از این اسناد این‌گونه برمی‌آید که برای آمریکا، پیروزی در این جنگ که در آن ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی کشته شده‌اند و نزدیک به ۱ تریلیون دلار هزینه شده ناممکن است.

جعبه‌هایی پر از اسناد، شامل بیش از ۲٬۰۰۰ صفحه یادداشت و مصاحبه با افرادی که نقش مستقیمی در جنگ داشته‌اند، تصویری به‌دست می‌دهد از «انباشت شکایات، ناامیدی، گمانه‌زنی و بدگویی.»

واشینگتن‌پست در این اسناد به انتقادات حدود ۴۰۰ فرد دست‌اندرکار حضور آمریکا در افغانستان برخورده است که از راهبردهای همیشه‌متغیر واشینگتن در افغانستان، ناتوانی در ایجاد یک نیروی نظامی مؤثر در آن کشور، عدم موفقیت در شکست دادن طالبان و ناکامی در مبارزه با فساد گسترده در دولت افغانستان گلایه دارند.

بر اساس این اسناد، داگلاس لوت، ژنرال سه‌ستاره ارتش آمریکا که به عنوان هدایت‌کننده جنگ افغانستان در دوران بوش و اوباما خدمت می‌کرد، در سال ۲۰۱۵ به دولت کشورش گفته است: «ما هیچ درک اساسی از افغانستان نداشتیم. نمی‌دانستیم چه کار داریم می‌کنیم.»

این مصاحبه‌ها بخشی از یک پروژه «بازرسی کل امور بازسازی افغانستان» (SIGAR) طی چند سال گذشته بوده است.

واشنگتن‌پست گزارش می‌دهد که این مقام نظامی آمریکایی گفته است که استراتژی‌های جنگی آنها «به طرز مرگباری اشتباه بوده و واشینگتن مبالغ هنگفتی از پول را برای تبدیل افغانستان به کشور مدرن به هدر داده است.»

تاکنون بررسی جامع و حسابداری کاملی از هزینه‌هایی که دولت آمریکا در این جنگ کرده انجام نشده است.

به گفته نتا کرافورد، استاد علوم سیاسی و از مدیران «پروژه هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ بین ۹۳۸ میلیارد تا ۹۷۸ میلیارد دلار برای افغانستان هزینه کرده‌اند.

این محاسبه شامل پول صرف‌شده توسط سایر آژانس‌ها، مانند آژانس اطلاعات مرکزی یا وزارت امور کهنه‌سربازان نیست. علاوه بر این، برخی از مصاحبه‌کنندگان گفته‌اند که آمارها در ستادهای ارتش آمریکا در کابل و در کاخ سفید به گونه‌ای تحریف شده است تا این تصور ایجاد شود که ایالات متحده در این جنگ در حال پیروزی است.

منابع: رادیو اروپای آزاد با استفاده از وال‌استریت جورنال، آسوشیتدپرس و واشینگتن‌پست
XS
SM
MD
LG