لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

حمله پهپادی به اقامتگاه کاظمی؛ دیدار نمایندگان گروه‌های شیعه با نخست‌وزیر عراق


حمله پهپادی به دفتر مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق
حمله پهپادی به دفتر مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق

همزمان با دیدار هیئت‌های نمایندگی گروه‌های شیعی در عراق با نخست‌وزیر این کشور، رسانه‌های عراقی از شناسایی سه نفر که در حمله به محل اقامت مصطفی کاظمی دست داشتند، خبر می‌دهند.

اسامی این سه نفر اعلام نشده است ولی گزارش شده است پهپادهای حمله اخیر، شبیه پهپادهایی هستند که در حمله به پایگاه‌های آمریکایی به کار گرفته شده بودند. پیش از این رویترز گزارش داده بود این پهپادها ساخت ایران هستند و دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران یعنی کتائب حزب‌الله عراق و عصائب اهل حق، در حمله به منزل کاظمی نقش داشته‌اند.

در دیدار نمایندگان گروه‌های شیعی، جریان مقتدی صدر که بیشترین کرسی را در انتخابات پارلمانی عراق به دست آورده، حضور نداشتند و طرفین بر انجام تحقیقات و مجازات عوامل حمله به منزل نخست وزیر عراق و همچنین تحقیقات درباره هدف قرار گرفتن معترضان به نتایج انتخابات تاکید کرده‌اند.

حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی کاظمی روز یکشنبه ۱۶ آبان صورت گرفت و بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، این حمله با سه پهپاد متفاوت انجام شد که دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی کاظمی برخورد کرد و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شد.

پیش از این حمله، هواداران گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعتراضات خیابانی برگزار کرده و علیه مصطفی کاظمی شعار داده بودند.

پس از وقوع حمله نیز ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق، این حمله را نمایشی خواند و گفت که اگر کسی بخواهد به نخست‌وزیر عراق آسیب بزند، «راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر» وجود دارد.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد ولی میزان آرای احزاب وابسته به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

معترضان از جمله هواداران گرو‌ه‌های شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» هستند. هر دو گروه زیر چتر حشد شعبی فعالیت می‌کنند. این گروه تنها موفق به کسب ۱۵ کرسی پارلمان شده است، در حالی که در انتخابات گذشته با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف قدرتمند در پارلمان بود.

با استفاده از گزارش‌های فارس و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG