لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

رهبر مخالفان در انتخابات کنگو پیروز شد؛ نامزد رقیب آن را «کودتا» خواند


فیلیکس تشیسکدی به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری بحث برانگیز جمهوری دمکراتیک کنگو معرفی شد ولی نامزد رقیب این پیروزی را به عنوان «کودتا» محکوم کرد.

کمیسیون انتخابات کنگو بامداد روز پنجشنبه ۲۰ دی پیروزی موقت آقای تشیسکدی پسر رهبر کهنه‌کار و فقید اپوزیسیون را اعلام کرد. رای‌گیری این انتخابات روز ۳۰ دسامبر برگزار شد.

این انتخابات در سرنوشت جمهوری دمکراتیک کنگو تاثیر مهمی خواهد داشت که یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای آفریقایی است و از زمان کسب استقلال از بلژیک در سال ۱۹۶۰ تاکنون انتقال قدرت در آن به صورت مسالمت‌آمیز انجام نشده است.

پیروزی آقای تشیسکدی را در دفتر مرکزی حزب «اتحاد برای دمکراسی و پیشرفت اجتماعی» جشن گرفتند. این قدیمی‌ترین و بزرگترین حزب مخالف دولت در جمهوری دمکراتیک کنگو است و توسط اتیینه پدر آقای تشیسکدی تاسیس شده است.

فیلیکس تشیسکدی ۵۵ ساله بلافاصله پس از اعلام خبر پیروزی گفت با رییس جمهوری فعلی کشور همکاری خواهد کرد. او در سخنرانی برای هوادارانش افزود:«امروز نباید به چشم یک دشمن بلکه باید بعنوان یک همکاری در مسیر ایجاد تغییرات دمکراتیک در کشور به او نگاه کنیم.»

ولی نتایج انتخابات بلافاصله از سوی مارتین فایولو رقیب آقای تشیسکدی که پس از او بیشترین رای را به دست آورده بعنوان یک « کودتای انتخاباتی » محکوم شد.

وزیر خارجه فرانسه نیز گفت نتیجه انتخابات با آرا انطباق ندارد و به نظر می رسد که مارتین فایول پیروز شده است. او با اشاره به شمارش موازی آرا که توسط کلیسای کاتولیک و نیرومند کنگو انجام شد روز پنجشنبه گفت به نظر می رسد آقای فایولو به پیروزی رسیده است.

خبرگزاری فرانسه می افزاید از سال ۲۰۱۱ که لورن کابیلا قدرت را به دست گرفت و با مشت آهنین بر کشور حکومت کرده این اولین انتخابات در جمهوری دمکراتیک کنگو است و سازمان ملل متحد در مورد توسل به خشونت هشدار داده است.

آقای کابیلا قرار بود دو سال پیش از رهبری کشور کناره گیری کند ولی باقی ماندن او در قدرت باعث تشدید تنش سیاسی و تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای شد که در جریان سرکوب آن دهها نفر کشته شدند.

رای گیری بالاخره در روز ۳۰ دسامبر انجام شد و در آن امانوئل رامازانی شاداری نامزد دست نشانده آقای کابیلا با فیلیکس تشیسدکی و مارتین فایولو رقابت کردند.

مارتین فایلو نیز که از رهبران مخالف دولت است، سخنران بسیار خوبی است که تا چندی پیش کاملا ناشناخته بود ولی توانست به صف اول رقابت برای مقام ریاست جمهوری برسد.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد آقای تشیسدکی با کسب ۳۸.۵۷ درصد آرا به پیروزی رسیده و آقای فایولو با کسب ۳۴.۸ درصد آرا در مقام دوم قرار گرفته است.

آقای شاداری کاندیداری مورد حمایت دولت کنونی نیز با ۲۳.۸ درصد آرا در رتبه سوم است.

پیروزی سیاستمداران مخالف در انتخاباتی که تصور می شد نتایج آن به نفع گزینه حکومت مهندسی خواهد شد بسیار تعجب آور است. حکومت جمهوری دمکراتیک کنگو در برگزاری انتخابات و روند طولانی شمارش آرا از سوی جامعه بین المللی به شدت تحت فشار قرار گرفت تا آرا و نظر رای دهندگان احترام بگذارد.

با این همه مارتین فایولو نتایج این انتخابات را محکوم کرده و آنرا یک کودتای انتخاباتی توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش. ر
XS
SM
MD
LG