لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

لوید آستین: ایران و متحدانش طی دو سال ۸۳ بار به مواضع آمریکا در سوریه حمله کرده‌اند


لوید آستین
لوید آستین

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و رئیس پنتاگون، روز سه‌شنبه هشتم فروردین در پاسخ به پرسش نمایندگان کنگره این کشور گفت، در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، نیروهای ایران و شبه نظامیان متحد آن ۸۳ بار به نیروهای آمریکایی در سوریه حمله کرده‌اند.

آقای آستین که در کمیسیون نیروهای مسلح سنا حاضر شده بود در پاسخ به پرسش سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن این موضوع را مطرح کرد.

تام کاتن در این جلسه از لوید آستین پرسید، از زمان روی کار آمدن جوبایدن ایران و نیروهای نیابتی‌اش چند حمله علیه نیروهای آمریکایی در سوریه انجام داده‌اند و چند بار به این حملات پاسخ داده شده است.

وزیر دفاع آمریکا شمار این حملات را ۸۳ مورد در طی دو سال اعلام کرد و گفت، نیروهای ایالات متحد چهار عملیات گسترده علیه نیروهای وابسته به ایران انجام داده و در حمله اخیر نیز پایگاه‌های نیروی قدس سپاه در سوریه هدف قرار گرفت.

او اضافه کرد٬ البته این حملات می‌تواند صرفا شلیک یک راکت بوده باشد که خسارت یا تلفاتی نداشته یا یک حمله حساب‌شده.

تام کاتن سپس گفت: «پس از حملات تلافی‌جویانه آمریکا، ایران دوباره به مواضع نیروهای ایالات متحده در سوریه حمله کرد و یک آمریکایی دیگر را مجروح کرد، اینطور نیست؟ آیا آمریکا به این حمله پاسخ داد؟»

لوید آستین اضافه کرد، بله (حمله) کردند و ما هنوز به این حمله پاسخ نداده‌ایم.

تام کاتن در ادامه پرسید، فکر می‌کنید این مساله که ایران از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن ۸۳ بار به ما حمله کرده است و ما تنها چهار بار به این حملات پاسخ داده‌ایم، حاوی چه پیامی به تهران است؟

وزیر دفاع آمریکا از اقدامات ارتش این کشور در سوریه دفاع کرد و گفت: «وقتی پاسخ می‌دهیم، می‌خواهیم مطمئن شویم که به دنبال عناصری هستیم که مسئول آن اقدام مورد نظر بوده‌اند.»

او اضافه کرد: «بنابراین، کمی طول می‌کشد تا برای (چنین حمله‌ای برنامه‌ریزی) شود و سپس می‌خواهیم مطمئن شویم عناصری را که مسئول می‌دانیم (هدف قرار دهیم). هر کاری که می‌توانیم برای محافظت از نیروهایمان انجام می‌دهیم.»

پنتاگون سوم فروردین اعلام کرد، حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن پنج نیرو و یک پیمانکار دیگر منجر شد. وزارت دفاع آمریکا اضافه کرده بود که در حمله‌ای تلافی‌جویانه مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه را هدف قرار داد.

در همین زمینه گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گزارش داده است که در حملات آمریکا، دستکم ۱۹ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

یک روز پس از این حمله، نیروهای وابسته به سپاه در سوریه ۱۰ راکت به سوی مواضع نیروهای آمریکایی در نزدیکی دیرالزور شلیک کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم روز جمعه چهارم فرودین گفت که آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست، اما برای محافظت از پرسنل خود به هراقدامی، با قدرت پاسخ خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی است که در حدود ۹۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در سوریه و عمدتا در شرق کشور مستقر هستند و ماموریت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را بر عهده دارند.

XS
SM
MD
LG