لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

ادامه تجسس برای یافتن زیردریایی کوچک ناپدیدشده در مسیر بازدید از بقایای تایتانیک


زیردریایی کوچک «تایتان» حامل پنج سرنشین است
زیردریایی کوچک «تایتان» حامل پنج سرنشین است

عملیات جستجو برای یافتن یک زیردریایی کوچک حامل پنج سرنشین که در منطقه‌­ای دورافتاده از اقیانوس اطلس ناپدید شده است روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ادامه یافت.

این زیردریایی کوچک به نام «تایتان» که بدنه آن از الیاف کربن ساخته شده و متعلق به شرکت اکتشافات دریایی «اوشن گیت» است، حامل ناخدا، یک میلیاردر ماجراجوی بریتانیایی به نام همیش هاردینگ، یک تاجر متمول پاکستانی به نام شهزاده داوود و پسرش سلیمان و یک کارشناس کشتی غرق‌شده تایتانیک است.

اداره هماهنگی عملیات امداد­رسانی کانادا گفت این زیردریایی که قرار بود غروب یکشنبه به حدود ۷۰۰ کیلومتری جنوب سنت جانز، پایتخت ايالت نیوفاندلند در ساحل شرقی کانادا برسد از مسیر عادی حرکت خود خارج شده و تاکنون در این قسمت از اقیانوس اطلس هیچ ردی از آن پیدا نشده است.

به گفته شرکت «اوشن گیت»، این زیردریایی که بامداد روز یکشنبه به دریا انداخته شد فقط برای ۹۶ ساعت یعنی حدود چهار روز اکسیژن دارد. بنابراین، در­ حال حاضر اکسیژن باقی‌مانده فقط برای دو روز دیگر کافی است.

فرمانده گارد ساحلی آمریکا در سواحل شمال شرقی این کشور گفت: «عملیات تجسس و نجات در نقاط دورافتاده اقیانوس بسیار دشوار است ولی ما علاوه بر اعزام تمامی پرسنل و تجهیزات لازم به منطقه، از کمک کارشناسان نیز استفاده می‌کنیم تا هر چه سریع­‌تر سرنشینان زیردریایی را نجات دهیم.»

یک کشتی یخ‌شکن کانادایی به نام «پولار پرنس» که حامی زیردریایی «تایتان» بود روز یکشنبه اعلام کرد که حدود ۴۵ دقیقه پس از رفتن به عمق آب تماس با این زیردریایی قطع شده است.

این کشتی از آن زمان تاکنون برای برقراری تماس مجدد با زیردریایی و یا یافتن نشانه­‌ای از آن به عملیات گشت­‌زنی در منطقه ادامه می‌دهد.

در عملیات تجسس و نجات، یک هواپیمای تجسسی بوئینگ اداره امداد­رسانی کانادا و دو هواپیمای «هرکولس» گارد ساحلی آمریکا نیز شرکت دارند.

نیروی دریایی کانادا تعدادی از شناورهای مخصوص ردیابی صوت در عمق دریا را در منطقه تجسس به حرکت درآورده است.

سامانه­‌های ماهواره­‌ای رهگیری شناورها نشان می‌دهند که علاوه بر کشتی یخ‌شکن «پولار پرنس»، یک کشتی اکتشافی دیگر که با پرچم باهاما تردد می‌کند در منطقه است و به احتمال فراوان در عملیات تجسس شرکت دارد.

افرادی که با زیردریایی کوچک شرکت «اوشن گیت» برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک می‌روند معمولا باستان‌شناس و یا زیست‌شناسان دریایی هستند.

ولی این شرکت برای افزایش درآمد خود افراد کنجکاو و یا ماجراجو را نیز در این سفرها ثبت‌نام می‌کند. تمامی سرنشینان آموزش می‌بینند و در طول سفر باید در انجام کارهای فنی و ساده زیردریایی مثل هدایت دستگاه‌های ردیابی صوتی مشارکت کنند.

براساس بیانیه­‌ای که شرکت «اوشن گیت» روز دوشنبه منتشر کرد سرنشینان زیردریایی مفقودشده علاوه بر ناخدای آن، سه مسافر و یک راهنمای تور گردشگری در لاشه تایتانیک هستند.

مسئولان این شرکت تاکید کردند که در حال حاضر تنها اولویت آن‌ها سلامت سرنشینان زیردریایی است و هنوز امیدوارند که عملیات گسترده تجسس و نجات به نتیجه برسد.

اعزام این زیردریایی سومین سفر گردشگری این شرکت برای بازدید از لاشه تایتانیک در سال جاری میلادی است.

کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ بر اثر تصادم با کوه یخ غرق شد و از مجموع دو هزار و ۲۰۰ خدمه و سرنشین آن فقط حدود ۷۰۰ نفر نجات یافتند.

لاشه این کشتی در سال ۱۹۸۵ کشف شد و تحقیقاتی که در این مدت انجام شده است نشان می‌دهد که حتی قسمت­‌های فلزی آن به سرعت در­ حال زوال است و برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده­‌اند که طی چند دهه آینده اثری از آن باقی نخواهد ماند.

هزینه اولین سفرهای گردشگری برای بازدید از لاشه تایتانیک که از سال ۲۰۲۱ آغاز شد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار بود.

اطلاعات موجود در وبسایت شرکت «اوشن گیت» نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ این هزینه به ۲۵۰ هزار دلار افزایش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG