لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

پژوهشگران: برای نجات زمین و ساکنان آن باید گوشت بسیار کم‌تری خورد


شماری از دانشمندان و محققان در پژوهشی که ۲۶ دی ماه در یک ژورنال معتبر پزشکی منتشر شده، خواستار تغییراتی عمده و گسترده در نحوه خورد و خوراک مردم شده‌اند تا هم وضعیت سلامت بهبود پیدا کند و هم زمین «رو به نابودی نرود».

این پژوهشگران می‌گویند تغییرات در خورد و خوراک ساکنان زمین برای جلوگیری از یک ضربه «فاجعه‌بار» اقلیمی به سیاره ما، ضروری است.

نزدیک به ۴۰ نفر از پژوهشگرانی که در تحقیقات تازه شرکت داشتند، کارشناس سلامت و تغذیه، اقلیم و محیط زیست هستند.

محققان خواستار حرکت به‌سوی رژیم غذایی با محوریت گیاهان، بر پایه فرهنگ و نحوه کشاورزی و آداب و رسوم مردم گوشه و کنار جهان شده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند ساکنان کره زمین باید مصرف گوشت و شکر خود را به حداقل نصف آن‌چه امروز استفاده می‌کنند برسانند، مصرف لبنیات را به‌شکل قابل توجهی کاهش دهند و در برابر آن حبوبات بیشتری مصرف کنند و دو برابر بیشتر آجیل، میوه و سبزی بخورند.

تیم لانگ، استاد دانشگاه لندن و نویسنده اصلی پژوهش، گفته است «ما در وضعیت فاجعه‌باری قرار داریم».

پژوهش‌های تحت مدیریت پرفسور لانگ نشان می‌دهد که چیزی در حدود یک میلیارد نفر از ساکنان زمین گرسنه هستند، در حالی‌که دو میلیارد نفر بیش از اندازه و به‌شکل غلطی غذا می‌خورند؛ آنچه در نهایت چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و دیابت را به مشکلات فراگیر تبدیل خواهد کرد.

پژوهش‌های تازه نتیجه تحقیقاتی‌ست که انجام آن‌ها سه سال به‌درازا کشیده و ۳۷ محقق از ۱۶ کشور جهان در آن شرکت کرده‌اند.

اما شرکت‌های تولید لبنیات و گوشت به شدت از این پژوهش انتقاد کرده و می‌گویند محققان پیامدهای مثبت ناشی از خوردن لبنیات و گوشت برای سلامت انسان را نادیده گرفته‌اند.

پژوهش‌ها توسط نهاد غیردولتی «ئی‌ای‌تی» در سوئد سازماندهی شده، و لنست (The Lancet) از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی در بریتانیا، آن را منتشر کرده‌است.

آر‌تی‌ئی، اسوشیتدپرس، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG