لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

سفیر سابق آلمان از ریاست اینس‌تکس انصراف داد


برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران 
برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران 

برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران که به عنوان رئیس جدید سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران یا اینس‌تکس، معرفی شده بود از پذیرش این سمت منصرف شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۷ مرداد گزارش روزنامه آلمانی «بیلد» در خصوص انصراف برند اربل را تایید کرد.

طبق این گزارش آقای اربل گفته به دلیل «مسائل شخصی» نمی تواند ریاست اینس‌تکس را بپذیرد.

روزنامه بیلد می گوید، برند اربل در مصاحبه ای با یک کانال در یوتیوب از برنامه موشکی ایران به عنوان یک برنامه مشروع و قانونی یاد کرده بود.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان هم در توییتی نوشته است، روزنامه بیلد دلیل انصراف برند ارل را اظهارات «ضد یهود» و قضاوت نادرست وی دانسته است.

کریستوفر بورگا، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، هفته گذشته گفته بود، خبر تغییر مدیرعامل اینس‌تکس در جریان کمیسیون مشترک برجام به طرف ایرانی اطلاع داده شده است.

پیش از این پِر فیشر، رئیس پیشین یکی از بانک‌های بزرگ آلمان​ مدیر اینس‌تکس بود و به ایران نیز سفر کرده بود.

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های لغو شده در نتیجه برجام را بازگرداند. از آن زمان آمریکا ضمن تشدید تحریم ها علیه ایران خواستار توافق تازه‌ای شده است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه نیز باشد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام شرکت های اروپایی نیز از ایران خارج شدند. با این حال ایران تهدید کرده است، چنانچه نتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود تعهدات خود در چارچوب این توافق را کاهش می‌دهد.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، موسوم به اینکس‌تکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران پیشنهاد کرده‌اند.

ایران از میزان تلاش‌های کشورهای اروپایی حاضر در برجام برای همکاری بانکی و مالی با تهران راضی نیست و این نارضایتی خود را از طریق کاهش تعهداتش اعلام کرده است.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG