لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

واکنش‌ها به راه اندازی مجدد گشت ارشاد؛ «آثار جبران‌ناپذیری خواهد داشت»


سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با «بی‌حجابی» خواند، خبر داد
سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با «بی‌حجابی» خواند، خبر داد

اظهارات سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص بازگشت «گشت‌های ارشاد» واکنش‌هایی در پی داشته است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکشنبه ۲۵ تیرماه در در واکنش پرسیده تاثیر گذاری «چنین اقداماتی در طول ۴۳ سال گذشته چقدر» بوده و یک نماینده دیگر هم گفته است راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد «آثار جبران‌ناپذیری» به دنبال خواهد داشت.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره راه‌اندازی مجدد گشت‌های امنیت اخلاقی برای مقابله با «هنجارشکنی و مکانیزم نظارتی مجلس بر آن» گفت: «بعید به نظر می‌رسد که با مجلس شورای اسلامی برای راه‌ اندازی مجدد گشت‌های امنیت اخلاقی، هماهنگی یا توافقی صورت گرفته باشد. دولت در این زمینه اقدامات خود را براساس قانون انجام می‌دهد.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «اینکه آیا تاثیرگذاری چنین اقداماتی در طول ۴۳ سال گذشته چقدر بوده است، در ابتدای امر باید نگاهی به سطح جامعه داشته باشیم. مواجه با اقدامات فرهنگی و اجتماعی، باید به صورت مناسب و هم راستای با همان فضای فرهنگی باشد. خارج از این مسیر اگر مسیر دیگری را انتخاب کنیم، قطع به یقین جواب ایده آلی نخواهیم گرفت و صرفا می‌تواند تاثیرگذاری مقطعی داشته باشد.»

در همین زمینه، معین‌الدین سعیدی هم در مصاحبه با سایت انتخاب گفت که راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد «آثار جبران‌ناپذیری» به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گشت ارشاد «موازین حقوقی و قانونی لازم را ندارد» گفت که «نتیجه این رویه‌ها و آسیب‌های آن» قبلا مشاهده شده است.

آقای سعیدی در این رابطه افزود: «امروز سخنگوی محترم فراجا عنوان کردند که این طرح اجرایی می‌شود. ما شهریور ۱۴۰۱ و آن اتفاقات را پشت سرگذاشته‌ایم و این رفتار بسیار عجیب است.»

این گفت‌وگو که ساعاتی پس از اعلام رسمی بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها منتشر شده بود، دقایقی پس از انتشار از وب‌سایت انتخاب حذف شد.

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۵ تیرماه، از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با «بی‌حجابی» خواند، خبر داد.

او گفت که در نتیجه استقرار این گشت‌ها با کسانی که «پوششِ خارج از عرف» دارند و به گفته او «همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند»، برخورد خواهد شد.

رسانه‌های ایران این اظهارات سخنگوی نیروی انتظامی را به معنی «بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها» دانسته‌اند.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با سایت انتخاب در این زمینه گفت: «هر وقت حساسیت‌ها نسبت به حجاب و موی دختران بیشتر از حساسیت ما در بحث اختلاس، کودکان کار، آسیب‌های اجتماعی، زباله‌گردی و ... باشد، مطمئن باشید مسیر عدالت را به غلط پیموده‌ایم.»

او افزود: «در شرایطی که مردم مشکل اقتصادی دارند انتظار مردم توجه به حوزه‌های معیشتی و مهار تورم است.»

این در حالی است که سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ادعا کرده که بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها و برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، از «مطالبات مردمی» است.

سعید منتظرالمهدی در ویدئویی که در این زمینه منتشر شد، گفت که ماموران نیروی انتظامی علاوه بر «دیگر مأموریت‌های پلیسی» با زنانی که پوشش اختیاری را انتخاب کرده‌اند، برخورد خواهند کرد.

اعلام خبر آغاز به کار دوباره گشت ارشاد پس از آن مخابره می‌شود که گزارش‌های شهروندان در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش ون‌های حامل مأموران گشت ارشاد در خیابان‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ است.

گشت ارشاد پیشتر از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و برخی متحدان غرب به دلیل دست داشتن در سرکوب زنان و نقض حقوق بشر تحریم شده است.

از سوی دیگر دو ماه مانده به سالروز مرگ مهسا امینی، شمار ویدئوهایی که پلیس یا کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و حاوی تهدید و ارعاب و درگیری با مخالفان حجاب اجباری است، نیز افزایش یافته است.

پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد که به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به عنوان گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی انجامید، موج فزاینده مخالفت زنان با حجاب اجباری آغاز شد.

با این حال، از ماه‌ها پیش، بسیاری از زنان ایرانی از پوشیدن روسری و مانتو که پوشش مورد تأیید حاکمیت است، خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش رسانه های ایران و رادیو فردا؛ پ.م/
XS
SM
MD
LG