لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

رویترز: نفتکش چینی برای فرار از تحریم‌های آمریکا نامش را تغییر داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز جمعه نوشته است، یک نفتکش چینی احتمالا برای فرار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نامش را تغییر داده است.

اطلاعات مربوط به ردیابی شناورها نشان می دهد که یک نفتکش بزرگ به نام «پاسیفیک براوو» روز پنجم ژوئن در اقیانوس هند هنگام حرکت به سوی تنگه مالاکا سیستم ترانسپوندر خود را که محل و جهت حرکت کشتی را مخابره می کند، خاموش کرده است.

یک مقام آمریکایی به بنادر آسیا هشدار می‌دهد که به این نفتکش اجازه ندهند در آنجا پهلو بگیرد چون این نفتکش با نقض تحریم های آمریکا حامل نفت ایران است.

نفتکش های بزرگ مثل این شناور معمولا می توانند حدود ۲ میلیون بشکه نفت حمل کنند که ارزش آن بر اساس قیمت فعلی در بازار حدود ۱۲۰ میلیون دلار است.

روز ۱۸ ژوئن سیستم ترانسپوندر یک نفتکش بزرگ با نام «لاتین ونچر» در آب های نزدیک به بندر دیکسون مالزی در تنگه مالاکا به کار می افتد که حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر با آخرین نقطه ای که «پاسیفیک براوو» رصد شده بود فاصله دارد.

ولی طبق اطلاعاتی که یک شرکت ردیابی کشتی ها و خرید و فروش شناورها به نام «رفینپتیو و وسل ولیو» در دست دارد هر دو نفتکش از یک رقم شناسه (آی ام او ۳۵ ۶۰ ۹۲۰) که سازمان بین المللی دریانوردی صادر کرده استفاده کرده‌اند.

از آنجایی که رقم شناسه ای که سازمان بین المللی دریانوردی صادر می‌کند برای تمام دوران فعالیت یک شناور است استفاده از یک رقم شناسه واحد نشان می‌دهد که «لاتین ونچر» و « پاسیفیک براوو» در واقع یک نفتکش هستند و مالک آن با تغییر نام کشتی سعی کرده تحریم های نفتی ایران را دور بزند.

مت استنلی، یک دلال نفت در شرکت « استار فیولز» در دوبی به خبرگزاری رویترز گفت:«بدون گمانه زنی در مورد اقدامات مالک یک شناور مشخص، به طور کلی می توان گفت که تغییر نام یک شناور پس از متهم شدن از سوی آمریکا با این هدف صورت می گیرد که مالک تصور می کند صرفا با تغییر نام شناور می تواند بازار را فریب دهد.»

مالک این نفتکش «کونلون هولدینگ» است که طبق اطلاعات اداره دریانوردی فرانسه و «اکواسیس» وب سایتی که کمیسیون اروپا برای شفافیت کشتیرانی راه اندازی کرده مرکز آن در شانگهای است. این شرکت در سنگاپور نیز دفتر دارد.

به تماس های تلفنی خبرگزاری رویترز با دفاتر این شرکت پاسخ داده نشد.

طبق اطلاعات شرکت «رفینیتیو و وسل ولیو» هنگامی که این نفتکش بزرگ با نام «پاسیفیک براوو» تردد می کرد اطلاعات مخابره شده از کشتی نشان می داد که قبل از خاموش کردن ترانسپوندر مخازن آن پر از نفت بوده است. وقتی ۴۲ روز بعد و با نام «لاتین ونچر» ظاهر می شود مخازن آن خالی بوده است.

خبرگزاری رویترز نتوانسته است مشخص کند که محموله نفت این کشتی تخلیه شده و اگر چنين بوده در کجا اتفاق افتاده است.

طبق بیانیه اداره دریانوردی مالزی نفتکش «لاتین ونچر» روز ۲۹ ماه ژوئن برای تغییر خدمه کشتی وارد بندر دیکسون شد و روز ۱۸ ژوئیه این بندر را ترک کرد. در این بیانیه گفته می شود که محموله این کشتی تخلیه نشد.

واکنش چین و آمریکا

دولت آمریکا پس از خروج از برجام از نوامبر سال گذشته تحریم های هسته ای علیه ایران را از سر گرفت که یکی از اهداف اصلی آن متوقف کردن صادرات نفت ایران است. واشنگتن در ماه مه امسال به معافیت چندین کشور خریدار نفت ایران از این تحریم ها پایان داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به خبرگزاری رویترز گفت با وجودیکه از این مورد مشخص اطلاع ندارد ولی دولت چین همواره با تحریم های یکجانبه و «اعمال قدرت قضایی در نقاط دیگر جهان» مخالف بوده است.

این سخنگو افزود:«جامعه جهانی از جمله چین، با ایران در چارچوب قوانین بین المللی همکاری های عادی دارد و این قوانین باید محترم شمرده شود.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ خبرگزاری رویترز در مورد واکنش آن کشور به تغییر نام این نفتکش روز اول ماه اوت گفت:«ما اقدامات تحریمی خود را از پیش مشخص نمی کنیم ولی به بررسی راههای دیگر برای افزودن بر هزینه های ایران ادامه خواهیم داد تا برای حکومت آن کشور مشخص شود که فعالیت های زیانبار و بی ثبت کننده اش هزینه زیادی در بر خواهد داشت.»

این نفتکش پس از ترک بندر دیکسون از آب های سنگاپور عبور کرده و به سمت سواحل جنوب شرقی مالزی رفته است. در پیامی که ۲۵ ژوئن مخابره شده این نفتکش اعلام کرد که مخازن آن تقریبا پر است.

اطلاعات کشتیرانی و حمل و نقل دریایی نشان می دهد که این نفتکش تا روز ۱۴ اوت در همین منطقه بوده است.

محموله نفتی را که این نفتکش حمل می‌کند نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG