لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

رویترز: تاکتیک تازه ایران در عراق برای سازماندهی گروه‌های شبه نظامی کوچک‌ و وفادار


نیروی‌های شبه نظامی شیعه عراق (عکس از آرشیو)
نیروی‌های شبه نظامی شیعه عراق (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در گزارشی نوشته است، ایران در راهبرد خود در عراق دست به تغییری تاکتیکی زده است و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شبه نظامی شیعه، پیکارجویان زبده و وفادار را در گروه‌های کوچک سازماندهی کرده است.

طبق این گزارش، اعضای این گرو‌ه‌های ویژه سال گذشته تحت نظارت نیروی قدس سپاه آموزش‌هایی را در جنگ‌های پهپادی، رصد و ردیابی، و انتشار تبلیغات آنلاین فراگرفته‌اند.

منابع نظامی و امنیتی عراقی و دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ، این گروه‌های جدید شبه نظامی کوچک٬ عامل اجرای یک رشته از حملات پیچیده‌ علیه آمریکا و متحدانش در عراق هستند.

رویترز می‌گوید، این تغییر تاکتیک ایران در عراق از پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، است چرا که او از نزدیک کنترل گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی را در دست داشت.

قاسم سلیمانی در نخستین لحظات روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه با ابومهدی المهندس، معاون نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی که در عراق فعال هستند و ۸ تن از همراهان و همکاران‌شان، دقایقی بعد از فرود هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از پروازی از دمشق، با شلیک چند راکت از پهپادهای آمریکایی در جاده داخلی فرودگاه بغداد کشته شدند.

رویترز اضافه کرده است، اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس و جانشین قاسم سلیمانی، به وضعیت جریان‌های داخلی عراق آشنا نبود و به همین دلیل نفوذ او در بین گروه‌های شبه نظامی عراقی به اندازه قاسم سلیمانی نیست.

یک مقام امنیتی عراق در این زمینه به رویترز گفته است: این گروه‌های جدید مستقیما به نیروی قدس سپاه پاسداران متصل هستند. آنها از نیروی قدس دستور می‌گیرند و نه از سوی عراقی‌ها.

رویترز می‌گوید، گزارش تغییر تاکتیک ایران در عراق توسط یک مقام امنیتی عراقی دیگر، سه فرمانده گروه‌های بزرگ شبه نظامی مورد حمایت ایران، یک مقام دولت عراق، یک دیپلمات غربی و یک منبع نظامی غربی مورد تایید قرار گرفت.

یکی از فرماندهان شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق به رویترز گفته است،‌ به نظر می‌رسد ایرانیان با دقت زیاد افراد و اعضای این گروه‌های جدید را انتخاب کرده‌اند که بتوانند حملاتی را انجام دهند و مخفی هم بمانند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی‌اند.

طبق این گزارش، یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه ، اعتراضات و تظاهرات عمومی در شهرهای مختلف عراق در سال ۲۰۱۹ علیه نفوذ ایران در این کشور بود که باعث شد که گروه‌های شبه نظامی بزرگ عراقی کمتر در عرصه عمومی موضع‌گیری کنند. اما با کشته شدن قاسم سلیمانی شکاف و چند دستگی بین این گروه‌ها افزایش یافت و کنترل آنها برای ایران مشکل شده بود.

رویترز می‌گوید، اتکا به گروه‌های کوچک شبه نظامی ورزیده مزایای تاکتیکی هم داشته است. چنین گروه‌هایی کمتر در معرض نفوذ قرار خواهند گرفت و قادرند به طور موثرتر با به کارگیری آخرین تکنیک‌ها و فناوری‌هایی که ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد مانند پهپادها، به اهداف مورد نظر خود در عراق حمله کنند.

مقامات امنیتی عراق به رویترز گفتند که حداقل ۲۵۰ پیکارجوی شیعه در طی سال ۲۰۲۰ به لبنان اعزام شدند و در آنجا با نظارت نیروی سپاه پاسداران و حزب الله لبنان آموزش‌های لازم برای پرواز پهپادها، شلیک راکت، بمب‌گذاری و تبلیغات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی را فراگرفتند.

یک مقام امنیتی عراقی هم گفته است، این گروه‌های جدید کاملامخفی هستند و رهبران آنها ناشناخته‌اند و مستقیما زیر نظر سپاه کار می‌کنند.

یک فرمانده شبه نظامی شیعه عراقی در همین زمینه به رویترز گفته است، آنها (ایرانی‌ها) معتقدند عواملی در یکی از این گروه‌ها با لو دادن (موقعیت) قاسم سلیمانی٬ باعث کشته شدن فرمانده سپاه قدس شد. آنها همچنین شاهد چند دستگی و رقابت‌های شخصی بر سر قدرت (گروه‌های شبه نظامی شیعه) بودند.

یک فرمانده شبه نظامی دیگر هم گفته است، جلسات و تماس‌ها بین ما و ایرانی‌ها کاهش یافته است. ما دیگر جلسات منظمی نداریم و آنها دعوت از ما به ایران را متوقف کرده‌اند.

در فروردین ماه سال جاری فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق توسط پهپاد هدف قرار گرفته شد. در این حمله به یک ساختمان خسارت وارد شده، ولی کسی در آن مجروح نشده است.

اما در حمله راکتی در بهمن ماه سال گذشته به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل و در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق دست‌کم ۸ مجروح و یک کشته بر جای گذاشت.

یک گروه کمتر شناخته شده شیعه که خود را «اولیاء دم» می‌نامید، مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه اربیل را به بر عهده گرفته بود.

رویترز در فروردین ماه نوشته بود که طی سال گذشته بیش از ۱۰ گروه کوچک شبه نظامی شیعه‌ در عراق اعلام موجودیت کرده و حملات راکتی مختلف را به خود نسبت داده‌اند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG