لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

«قصد آمریکا» برای انتقال سامانه قدرتمند پدافند موشکی به آلمان


موشک‌های تاد
موشک‌های تاد

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید ارتش آمریکا برای انتقال یک سامانه قدرتمند پدافند موشکی به خاک آلمان مذاکراتی مقدماتی با مقامات آن کشور داشته است.

این خبرگزاری این مطلب را روز جمعه، یازده خرداد، به نقل از «دو منبع آشنا با موضوع» نقل کرده و نوشته است که چنین تحولی می‌تواند به تنش‌ها با مسکو دامن بزند.

بنا بر این گزارش، این موشک‌ها از نوع «تاد» هستند و مسئله استقرار آنها در اروپا با نگرانی‌ها از برنامه موشکی ایران نیز مرتبط است.

تصمیم استقرار این موشک‌ها در اروپا هرچند پیش از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام گرفته شده است.

روسیه در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به دلیل تصمیم آن زمان دولت آمریکا برای برقراری سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، وارد تنش با کاخ سفید شد.

با پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن زمان، طرح سپر دفاع موشکی کنار گذاشته شد.

این گزارش می‌گوید هرچند آلمان و آمریکا در خصوص توافق اتمی موسوم به برجام و راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی مشکل دارند، ولی هر دو مایل به افزایش قدرت دفاعی اروپا هستند.

منابع اروپایی به رویترز گفته‌اند موشک شهاب-۳ ایران با بُرد دو هزار کیلومتری، قابلیت رسیدن به جنوب اروپا را دارد.

ریکی الیسون، رئیس گروه اتحاد دفاع موشکی که نهادی غیرانتفاعی است، به رویترز گفته‌است: «فرماندهان نظامی اروپا برای سالیان طولانی است که از پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – درخواست کرده سامانه تاد را در اروپا مستقر کند. حالا و با خروج آمریکا از برجام و افزایش نگرانی‌ها برای امنیت اروپا، فوریت این درخواست بیشتر شده‌است.»

یک مقام وزارت دفاع آلمان هم گفته این نیاز وجود دارد که رادارهایی قدرتمند در سرتاسر اروپا نصب کرد تا توانایی تشخیص تهدیدها را در صورت نیاز بالا ببرد.

اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته‌است: «در حال حاضر هیچ تصمیمی برای استقرار تاد در آلمان گرفته نشده‌است.»

او در گفت‌وگو با رویترز افزوده‌است: «ما تصمیم‌های مرتبط با نقشه‌های نظامی در آینده را به‌طور عمومی اعلام نمی‌کنیم چرا که نمی‌خواهیم طرف‌های متخاصم از نیات ما باخبر شوند.» او افزود که «آلمان از قدرتمندترین و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا است.»

یک مقام نظامی اروپایی به رویترز گفته‌است: «استقرار یک سپر پدافند موشکی دیگر در اروپا، می‌تواند به اعضا و متحدان ناتو اطمینان دهد که از هرگونه خطر موشک‌های ایران در امان هستند.»

بحث استقرار این سپر دفاع موشکی در حالی است که روسیه هم روابطی پرچالش و تنش با غرب بر سر بحران اوکراین دارد.

پیشتر اعضای ناتو به کرات گفته بودند استقرار سپر دفاع موشکی تهدیدی برای روسیه نیست، ولی در پی بحران حمله با عامل شیمیایی به یک جاسوس سابق روسیه در بریتانیا، روابط دیپلماتیک غرب و روسیه تنش‌های بیشتری را شاهد بوده‌است.

روسیه هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده و موضعی مخالف با گسترش ناتو در اروپای شرقی از جمله اعلام شروع به کار مرکز دفاع موشکی در رومانی گرفته بود.

یک مقام نظامی آمریکایی به رویترز گفته جلسات مقدماتی برای استقرار سامانه تاد در پایگاه نیروی هوایی رامشتاین در آلمان که محل حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو است، برگزار شده‌است.

این مقام یاد شده گفته‌است: «می‌خواهیم نشان دهیم که در برقراری امنیت و دفاع از اروپا و متحدان خود جدی هستیم. ارزیابی اولیه ما این است که آلمان مشکلی با برقراری این سامانه دفاع موشکی نخواهد داشت.»

یک منبع نظامی وزارت دفاع آلمان هم به رویترز گفته که «برقراری سامانه دفاعی برای حفاظت از غیرنظامیان، مشکلی ندارد.»

وزارت خارجه آلمان که ناظر بر امور نیروهای نظامی حاضر در آلمان است، گفته نمی‌تواند خبر انتقال سامانه دفاع موشکی به آلمان را تأیید کند.

گزارش رویترز می‌گوید طبق مفاد قرارداد همکاری نظامی، واشینگتن هیچ نیازی به کسب اجازه از آلمان برای استقرار این سامانه ندارد.

سامانه تاد توسط شرکت لاکهید مارتین در آمریکا ساخته می‌شود و دو رادار قدرتمند و دو سیستم ضد موشکی برای موشک‌هایی با برد متوسط و برد کوتاه دارد.

به استناد گزارشی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت. / پ.پ
XS
SM
MD
LG