لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

مرور هفتگی رسانه‌های اسرائیل؛ بازیگر «ویولن‌زن روی بام» جاسوس موساد از آب درآمد


حییم توپول، بازیگر سرشناس اسرائیلی، اسفند ۱۴۰۱ در ۸۷سالگی درگذشت
حییم توپول، بازیگر سرشناس اسرائیلی، اسفند ۱۴۰۱ در ۸۷سالگی درگذشت

اعضای بدن یک مادر کشته‌شدهٔ اسرائیلی در حملهٔ مسلحانهٔ چند فلسطینی به چند انسان دیگر حیات بخشید. بررسی جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در پنجمین سالروز خروج آمریکا از برجام، و جاسوسی یکی از سرشناس‌ترین بازیگران فقید اسرائیلی برای موساد موضوعات این شماره از مرور هفتگی رسانه‌های اسرائیل است.

«معجزهٔ» تپش قلب مادر پس از مرگ او

شنیدن صدای تپیدن قلب یک مادر کشته‌شده در بدن زنی دیگر از احساسی‎‌ترین صحنه‌هایی بود که در روزهای گذشته در گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل ثبت شد و اشک از چشمان بسیاری جاری کرد.

کِرِن دی، دختر ۱۵سالهٔ این مادر طنین ضربان قلب او را می‌شنید، با تمام وجود و احساس اشک می‌ریخت و نمی‎‌خواست گوشی پزشکی را از روی سینهٔ زنی که حالا حامل قلب اوست و تا پیش از آن وی را نمی‌شناخت، بردارد.

این صحنه‌های انسانی در دیدارهای خانوادهٔ دی با سایر بیمارانی که با عضو پیوندی از بدن لوسی دی زندگی تازه‌ای یافته‌اند نیز تکرار شد.

لوسی دی، ۴۸ ساله و دو دختر ۲۰ و ۱۶ساله‌اش ماه گذشته در یک خودرو در مسیر رفتن به یک گردش چند روزه در دامان طبیعت، هنگامی که اتومبیل پدر خانواده و سه فرزند دیگر کمی از جاده دور شده بود، با شلیک رگباری از گلولهٔ افراد مسلح فلسطینی در «بقاع اردن» کشته شدند. مرگ مایا و رینا در دم رخ داد اما مادر خانواده پس از چند روز استقامت با حال وخیم در بیمارستان جان داد.

آقای لئو دی و فرزندان باقی‌مانده تصمیم گرفتند اعضای بدن مادر خانواده را که دارای کارت اعطای عضو پس از مرگ بود، به بیماران هدیه دهند. در پی تصمیم آقای دی و فرزندانش، که با تحسین گسترده جامعه روبه‌رو شد، جراحان در سه بیمارستان «بیلینسون»، «پتح تیکوا» و «شیبا» در مرکز اسرائیل برای عمل‌های جراحی پیوند آماده شدند.

دکتر آویتار نِشِر، رئیس بخش پیوند در بیمارستان «بیلینسون» به رسانه‌ها گفت او و تیم‌های پزشکی شدیداً احساساتی شده و اقدام این خانواده را که به‌رغم این فاجعهٔ بزرگ به فکر کمک به دیگران هستند، ستایش می‌کنند.

قلب مادر به یک زن ۵۱ ساله داده شد، ریه‌هایش به یک زن ۵۸ ساله که در آستانهٔ مرگ بود زندگی بخشید، کبد او به یک جوان ۲۵ ساله اعطا شد، کلیه‌هایش در بدن دو مرد ۵۸ و ۳۹ ساله پیوند خورد و قرنیهٔ چشمانش به دو انسان دیگر هدیه شد.

آقای لئو دی در نشست دیدار با بیماران نجات‌یافته، در میانهٔ اشک و احساسات فرزندانش، گفت: «خداوند را سپاس می‌گوییم که از این فاجعه یک معجزه را رقم زد و شاکر خداییم که خانوادهٔ ما را برای انجام این معجزه انتخاب کرد.»

آقای دی پس از آن‌که نیروهای امنیتی اسرائیل در روزهای اخیر عاملان قتل همسر و دو دخترش را یافتند و در نابلس در کرانهٔ باختری از پای درآوردند، با اظهارات دیگر خود اسرائیلی‌ها را مبهوت کرد. لئو دی گفت حاضر است با والدین این افراد مسلح فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کند.

پنج سال پس از خروج آمریکا از برجام؛ ایران قوی‌تر است؟

پنج سال پس از روزی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با امضای فرمان ویژهٔ ریاست‌جمهوری عضویت آمریکا در برجام را لغو کرد و در شرایطی که برنامهٔ هسته‌ای ایران از زمان عقب‌نشینی تهران از تعهدات برجامی‌اش پیشرفت بزرگی کرده، سایت خبری شبکه هفت اسرائیل نوشت از آن زمان تا کنون نهادهای امنیتی اسرائیل بر سر فایده و زیان عواقب امضای دونالد ترامپ اختلاف دارند؛ گروهی هنوز بر این باور است که برجام از توان دورکردن ایران از بمب هسته‌ای برخوردار بود و لذا ابقای عضویت آمریکا در آن برای اسرائیل نیز منفعت بیشتری می‌داشت تا ترک آن.

به‌نوشته این شبکه، از آغاز جنگ روسیه در اوکراین دنیا شاهد شکل‌گیری محوری میان ایران با روسیه و چین و کشورهای خاور دور شد و به‌تازگی نیز معادلات در خاورمیانه با نزدیکی ایران و عربستان با میانجی‌گری چین تغییر کرده که با افزودن ابعاد اقتصادی و نظامی به آن تا حد زیادی در برابر هژمونی آمریکا قد علم کرده است.

از نشانه‌های این تحولات دورهٔ اخیر پهپادهای ایرانی بود که روسیه همچنان آن‌ها را در آسمان اوکراین به پرواز درمی‌آورد. گرم‌شدن رابطهٔ تهران و ریاض و روی خوش امیرنشین‌ها به گسترش تجارت با چین از دیگر نشانه‌های تغییرات معادلات است.

روزنامهٔ هاآرتص نیز در تفسیری از سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان برای پیشبرد پروژهٔ خط راه‌آهن میان کشورهای متحد آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه تا هند نوشت درحالی‌که آمریکا نگران ازدست‌رفتن نفوذ خود در منطقه است، عربستان می‌توانست کلید تحقق راهبرد جو بایدن در قبال خاورمیانه باشد، اما سران سعودی‌ دیگر شتابی برای نزدیکی به اسرائیل نشان نمی‌دهند بلکه به سوی چین متمایل شده‌اند که هیچ شرط و شروطی برای گرمای رابطه خود با ریاض قائل نیست.

هاآرتص در ارتباط با سفر اخیر ابراهیم رئیسی به سوریه نیز نوشت در شرایطی که پیاپی از «حملات اسرائیلی» از سوریه خبر می‌رسد، این ایران است که در سایهٔ سیاست آهسته و پیوسته جای پای خود را در سوریه تحکیم کرده است.

به‌نوشتهٔ روزنامهٔ «مکور ریشون»، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال انزوای دمشق در میان کشورهای عرب نیز «نقطه‌عطف دیگری» را در تغییر نقشه خاورمیانه به سود منافع ایران رقم زده است.

سایت «مدیا» نوشته است اصولاً راهبرد ایران در قبال منطقه تغییر کرده و حکومتی که خود منزوی بود، اکنون در قامت عامل آشتی میان کشورهای عرب جلوه می‌کند، اما هدف تهران از این تغییر راهبرد منزوی‌کردن اسرائیل، ضربه‌زدن به روند عادی‌سازی رابطه میان سایر کشورهای عرب و اسلامی با اسرائیل و تشدید جنگ فرسایشی چند عرصه‌ای علیه اسرائیل است.

به‌نوشتهٔ این سایت، تهران درک کرده که اهدافش علیه اسرائیل از راه نزدیکی به حکام کشورهای سنی محقق می‌شود، ولی اصولاً راهبرد تازهٔ تهران بر رؤیای بهبود جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران برنامه‌ریزی شده و لذا بهبود رابطه با مصر نیز در دستور کار ایران قرار دارد. به‌نوشتهٔ این سایت، مجموعهٔ این تحولات مایه نگرانی اسرائیل است اما کار زیادی در این زمینه از دست آن برنمی‌آید.

«ویولن‌زن روی بام» همکار موساد بود

یک ماه پس از درگذشت حییم توپول، بازیگر فقید و اسطوره‌ای اسرائیل، تأیید خبر همکاری او با سازمان موساد رسانه‌ها را به خود مشغول کرد و برخی از هنرمندان همکار او نیز گفتند که جسته‌وگریخته از این همکاری خبر داشتند.

به‌نوشتهٔ روزنامهٔ هاآرتص، این بازیگر پرآوازهٔ دهه‌های ۷۰و ۸۰ قرن بیستم میلادی که ایفای نقش او در فیلم «ویولن‎‌زن روی بام» در جهان پرطرفدار شد، از جایگاه ویژهٔ خود به‌عنوان یک ستارهٔ بین‌المللی برای کمک به موساد در خارج از اسرائیل استفاده می‌کرد.

عومر توپول، پسر او، به هاآرتص گفت برای او و خواهرانش روشن است که پدرشان از سوی موساد در مأموریت‌های محرمانه مشارکت می‌کرد، امکان داشت به هر مکانی که می‌خواهد برود، همهٔ درها در هر جایی به روی او گشوده بود و از این فرصت برخوردار بود که اسناد مورد نظر موساد را منتقل کند و از افراد و اماکنِ هدف عکس و فیلم بگیرد بدون آن‌که کسی از او سؤالی بکند. او همیشه با دوربین‌ و ضبط‌صوت‌هایی که اوج فناوری روز بود، به خارج سفر می‌کرد.

حییم توپول در اولین اکران فیلم «ویولن‌زن روی بام» به کارگردانی نورمن جویسون در سالن اپرای پاریس، ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱
حییم توپول در اولین اکران فیلم «ویولن‌زن روی بام» به کارگردانی نورمن جویسون در سالن اپرای پاریس، ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱

حییم توپول پس از موفقیت در فیلم موزیکال «ویولن‌زن روی بام» که ساخت سال ۱۹۷۱ در هالیوود از روی نوشتهٔ نویسندهٔ چیره‌دست شالوم علیخم بود، از اسرائیل به لندن نقل‌مکان کرد و در نقش همان «توبیای شیرفروش» در یک نمایش پربینندهٔ موزیکال که سال‌ها در «وست‌اند» به‌روی صحنه بود، بازی کرد.

به‌گفتهٔ خانوادهٔ توپول، در آن دوران خانهٔ آن‌ها در لندن کمتر از یک شعبهٔ موساد در بریتانیا نبود و یک مقام ارشد موساد به نام تسویکا مالخین پیاپی به خانهٔ توپول سفر می‌کرد و هر بار مدتی عملیات موساد را از آن‌جا هدایت می‎‌کرد.

به‌گفتهٔ عومر توپول، در یک مورد از کمک‌های پدرش به موساد، او و تسویکا مالخین برای نصب تجهیزات شنود در سفارت یک کشور عربی به یکی از پایتخت‌های اروپایی سفر کردند و مجبور شدند دیوار مشترک آپارتمان اجاره‌شده را سوراخ کنند تا تجهیزات شنود را نصب کنند.

سروصدای سوراخ‌کردن دیوار نیروهای امنیتی سفارتِ هدف را به آپارتمان کشاند، اما توپول و مالخین که فکر این وضعیت را هم کرده بودند، با نشان‌دادن تجهیزات دندانپزشکی که از قبل در آپارتمان قرار گرفته بود، مدعی شدند که آن‌جا به یک مطب تبدیل شده است؛ تسویکا مالخین روپوش پزشکی به تن داشت و حییم توپول روی تخت بیمار دندانپزشکی دهان خود را باز کرده و نقش بیمار را به قانع‌کننده‌ترین شکل ایفا کرده بود.

کارمندان امنیتی آن سفارت پوزش خواستند و رفتند. توپول و مالخین ساعاتی بعد، با خشنودی از یک موفقیت دیگر خود، آن کشور هدف را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG