لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۶

نجات: حکم موسوی و کروبی اعدام یا حبس ابد خواهد بود


میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند
میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند

جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران می‌گوید در صورت برداشته‌شدن حصر رهبران جنبش سبز، قوه قضائیه «حق» دارد که آنها را محاکمه کند و در این صورت حکمی کمتر از «اعدام یا حبس ابد» برای آنها صادر نخواهد شد.

حسین نجات این اظهارات را در گفت‌وگو با برنامه دست‌خط که جمعه‌ها از شبکه پنج تلویزیون ایران پخش می‌شود، بیان کرده‌است.

آقای نجات در پاسخ به سؤال مجری این برنامه که پرسیده گویی قرار است «حصر یکی از این دو نفر [میرحسین موسوی و مهدی کروبی]» رفع شود، گفته که این موضوع «در جلسه اخیر شورای امنیت ملی هم مطرح» شده‌است.

وی افزوده که «اگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که حصر را بردارد، این حق قوه قضائیه است که اینها را محاکمه کند.»

این فرمانده سپاه پاسداران اضافه کرده است: «علی‌القاعده این نوع جرایم هم اگر برود قوه قضائیه، فرد محاکمه بشود، من بعید می‌دانم حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد به این افراد بخورد.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

درخواست‌های چندباره آقای کروبی برای حضور در دادگاه علنی نیز تاکنون مورد قبول واقع نشده و نظامیان و روحانیون تندرو در واکنش، آنها را به صدور احکام سنگین از جمله اعدام از سوی قوه قضائیه تهدید می‌کنند.

حسین نجات در ادامه این گفت‌وگو در عین حال گفته که «شرط نظام» در این مدت برای آنها این بوده که «بیایند معذرت‌خواهی کنند.»

وی از اینکه شماری از چهره‌های سیاسی معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «نظام» را با مصر و تونس «مقایسه» کردند و «از زندان نامه نوشتند به مصر و تونس و گفتند جنبش شما مثل جنبش سبز ماست»، انتقاد کرده‌است.

آقای نجات تنها مقام جمهوری اسلامی است که حصر این سه نفر را نه بدلیل اعتراض‌های انتخاباتی سال ۸۸ بلکه بدلیل «فراخوان آنها برای تجمع در همبستگی با مردم سوریه» عنوان کرده است.

جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در عین حال برخوردهای نیروی انتظامی با معترضان در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز ۲۵ بهمن سال ۸۸ را نیز «وظیفه» ماموران این نیرو ارزیابی کرده است.

جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به تازگی نیز گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در حصر سران جنبش سبز «دخالت نداشته و ندارد.»

این در حالی است که علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته که ادامه حصر موسوی، کروبی و رهنورد با «نظر» آیت‌الله علی خامنه‌ای صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نجات همچنین افزوده که حصر با درخواست رئیس قوه قضائیه در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و هیچ یک از اعضای این شورا از جمله حسن روحانی با آن مخالفت نکرده‌اند.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما نیز به تازگی گفته که سال ۸۹ و در جلسه شورای عالی امنیت ملی برای تصمیم‌گیری درباره حصر سران جنبش سبز «اتفاق نظر وجود داشت و به هین دلیل رای‌گیری نشد».

XS
SM
MD
LG