لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

سپاه پاسداران پیکر رضا حقیقت‌نژاد را مخفیانه دور از زادگاهش به خاک سپرد


مأموران سپاه پاسداران، پنج روز پس از ربودن پیکر رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار رادیو فردا، جنازه او را بدون اجازه و اطلاع خانواده و مخفیانه دور از زادگاهش دفن کرده‌اند.

رادیو فردا روز یکشنبه ۸ آبان مطلع شد که مأموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نه تنها اجازه تشییع و تدفین به خانواده او ندادند که آنان را از آخرین وداع با فرزند خود نیز محروم کردند و پیکرش را در منطقه‌ای دور از زادگاهش دفن کردند.

این در حالی است که پیکر رضا حقیقت‌نژاد، در پی صدور مجوز رسمی در سفارت جمهوری اسلامی در برلین، روز چهارم آبان به ایران و فرودگاه شیراز رسیده بود تا طبق قرار قبلی روز پنجم آبان در زادگاهش، دژکُرد در استان فارس، به خاک سپرده شود.

اما مأموران سپاه پاسداران در فرودگاه شیراز پیکر او را از خانواده‌اش ربودند و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

رضا حقیقت‌نژاد پس از حدود شش ماه دست‌وپنجه نرم‌کردن با بیماری سرطان، بامداد روز ۲۵ مهر در بیمارستان شاریته برلین درگذشت.

در پی انتشار خبر دفن مخفیانه پیکر رضا حقیقت‌نژاد، خواهر او نوشته‌ای در اینستاگرام منتشر کرد با عنوان «وطن» که در بخشی از آن چنین آمده است: «وطنی که تو را با مرگ فقط قبول کرد. وطنی که از زنده‌بودن تو ترس داشت. وطنی که تو را از من گرفت. وطنی که آزادی بیان نداشت. وطنی که حتی بی‌جا‌ن‌بودن تو را هم به من نداد. وطنی که تو را تنها به خاک سپرد... به جای من فریاد بزن.»

روز گذشته خانواده رضا حقیقت‌نژاد نیز با انتشار بیانیه‌ای خبر داده بودند که در این چند روز «تلاش آن‌ها برای پس‌گرفتن پیکر او از مأموران امنیتی» به نتیجه نرسیده است.

خانواده حقیقت‌نژاد همچنین تأکید کرده بودند که «خواسته‌ انسانی و بحق ما بود و هست که پس از این همه سال فراق از سر اجبار، پیکرش را در زادگاهش، دژکرد، به خاک بسپاریم تا دست‌‌کم اکنون که دیگر دیدار رویش میسر نیست، به هوای دیدار مزارش نقطه‌ی پایان بگذاریم بر این فراق تلخ سالیان».

بیگم‌جان رئیسی، مادرِ رضا حقیقت‌نژاد، هم پیشتر با انتشار یک پیام ویدئویی خواستار رسانده‌‌شدن صدایش به مردم کشور شده بود.

ربوده‌شدن پیکر رضا حقیقت‌نژاد به‌دست مأموران سپاه پاسداران موجی از واکنش را نیز در روزهای اخیر در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و شمار چشمگیری از آنان در میانه اعتراضات سراسری، این اقدام جمهوری اسلامی را نوعی «انتقام‌‌گیری حکومت از روشنگری‌های روزنامه‌نگارانه رضا حقیقت‌نژاد» توصیف کردند.

حدود ۱۵۰ روزنامه‌نگار نیز، در واکنش به ربوده‌شدن پیکر رضا حقیقت‌نژاد به‌دست مأموران حکومت، با امضای بیانیه‌ای از رسانه‌ها و سازمان‌های مدافع آزادی بیان و حقوق بشر تقاضا کرده‌اند «از هر اهرمی که در توان دارند استفاده کنند تا جمهوری اسلامی نتواند این شیوه از سرکوب، ستم و سانسور را حتی پس از مرگ افراد بر خانواده‌های آن‌ها روا بدارد».

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجم آبان، ضمن ابراز انزجار از ربایش پیکر رضا حقیقت‌نژاد به‌دست ماموران سپاه پاسداران، خواهان بازگرداندن فوری پیکر او به خانواده‌اش شده بود.

حقیقت‌نژاد که از روزنامه‌نگاران زبده سیاسی بود، در فروردین ۱۳۹۸ به رادیو فردا پیوست و در بیش از سه سال همراهی‌اش با این رسانه، همواره به اصل اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف و مقابله با خبرهای نادرست و ضدخبرها متعهد بود.

XS
SM
MD
LG