لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

پزشکی قانونی: احتمال انجام آزمایش دی‌ان‌ای جسد مومیایی وجود دارد


عکسی از جسد مومیایی شده که در رسانه ها منتشر شده است
عکسی از جسد مومیایی شده که در رسانه ها منتشر شده است

بدنبال انتشار اخبار ضدونقیض از کشف یک جسد مومیایی‌شده در شاه عبدالعظیم در شهر ری که احتمال می‌رود متعلق به رضا شاه پهلوی باشد٬ پزشکی قانونی از امکان انجام آزمایش دی‌ان‌ای بر روی آن خبر داد.

این موضوع پس از آن منتشر می‌شود که صبح روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) برخی از رسانه‌ها در ایران خبر دادند که در طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی در شهر ری٬ یک جسد «مومیایی» کشف شده که احتمال دارد جنازه رضا شاه، موسس سلسله پادشاهی پهلوی باشد.

ساعاتی پس از انتشار این خبر و تصاویر این مومیایی٬ مقام‌های شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و آستان عبدالعظیم حسنی سخنان متناقضی درباره کشف این جسد بیان کردند.

در حالی که مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی به طور کلی کشف جسد مومیایی‌شده را انکار کرد٬ حسن خلیل‌آبادی٬ رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، این موضوع را تائید کرد.

همزمان٬ محمدرضا نعمتی٬ مدیر اداره باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، از کشف این جسد ابراز بی‌اطلاعی کرد.

گزارش‌های ضدونقیضی نیز از دفن دوباره و انتقال جسد به مکان نامعلومی منتشر شده است.

انتشار خبر و تصاویر این جسد مومیایی‌شده که موج گسترده‌ای را در فضای مجازی فارسی‌زبان ایجاد کرده٬ موجب شده که خبرگزاری ایسنا با رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران درباره نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده گفت‌و‌گویی انجام دهد.

احمد شجاعی در این زمینه گفته که احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد٬ «اما امکان آن به شکل ۱۰۰ درصدی نیست.»

به گفته شجاعی٬ از طریق اخذ آزمایش دی‌ان‌ای از بستگان جسد مومیایی شده٬ می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریع‌تر انجام داد.

وی با این حال این فرایند را بدلیل اینکه به گفته او٬ «فرآیند مومیایی کردن افراد بافت بدن را به طور کلی تغییر می‌دهد»، «دشوار و زمان‌بر» عنوان کرده است.

خبرنگار وب‌سایت روزآروز در گزارشی میدانی خبر داده که جسد مومیایی‌شده در داخل یک «محفظه بتنی» قرار داشته است.

یکی از کارمندان اسبق تولیت آستان عبدالعظیم که در روز خاک‌سپاری رضاشاه حضور داشته به این رسانه گفته است: «برای دفن رضاشاه، جسد او را داخل محفظه‌ای بتنی گذاشته بودند. اما با اعتراض روحانیان مبنی براین‌که این روش با شرع مطابقت ندارد، رفتند و خاک آوردند و کف محفظه بتنی ریختند. سپس در عمق بسیار زیاد و به فاصله‌ای اندکی از هشت‌ضلعی مقبره به خاک سپردند».

بر اساس این گزارش٬ کارگران حاضر در محل که مشغول خاک‌برداری تا عمق هشت‌متری بودند٬ این محفظه بتنی را کشف کرده‌اند.

آن‌طور که یکی از شاهدان عینی گفته٬ «شکافتن این محفظه به‌سختی انجام شد… هنگام حفر آن برخی بناها و ساختمان‌های آستان می‌لرزید اما بالاخره کارگران موفق شدند و ما بعدا فهمیدیم که این محفظه بتنی همان محل جنازه رضاشاه بوده است».

کشف این جنازه پس از آن رخ می‌دهد که در اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته٬ شماری از معترضان در ده‌ها شهر ایران٬ با ابراز پشیمانی از انقلاب اسلامی سال ۵۷ شعار می‌دادند «رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران» و «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره».

کاربران فضای مجازی فارسی‌زبان ابراز امیدواری کرده‌اند که در صورت تعلق این پیکر به رضاشاه پهلوی٬ مقام‌های جمهوری اسلامی با وی همچون مقوله‌ای تاریخی و میراث فرهنگی نگاه کنند.

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در توئیتی به مقام‌های مسئول ایران نسبت به «هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار» داده است.

رضا شاه پهلوی٬ چند سال پس از تبعید در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی درگذشت. جسد او مدتی در مصر به امانت گذاشته شده بود٬ اما در سال ۱۳۲۹ پس از طواف در مکه٬ به تهران منتقل و در آرامگاهی که در شهرری برای وی ساخته بودند٬ به خاک سپرده شد.

صادق خلخالی٬ حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب٬ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ دستور تخریب آرامگاه رضاشاه را داد.

با آنکه پس از خروج محمدرضا شاه پهلوی از ایران٬ شایعاتی مبنی بر خروج بقایای جسد رضاشاه نیز به همراه وی مطرح بود٬ اما فرح پهلوی٬ آخرین ملکه ایران٬ این موضوع را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ روز آروز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG