لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

خبرنگار و تهیه‌کننده رادیو آزادی در بمباران کی‌یف کشته شد


ویرا هیریچ، خبرنگار رادیو آزادی که در کی‌یف کشته شد
ویرا هیریچ، خبرنگار رادیو آزادی که در کی‌یف کشته شد

ویرا هیریچ، خبرنگار و تهیه‌کننده رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد، روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، بر اثر اصابت یک موشک روسی به خانه‌اش در کی‌یف، پایتخت اوکراین، جان باخت.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، جسد خانم هیریچ بامداد نهم اردیبهشت زیر آوار پیدا شده است.

خانم هیریچ از فوریه ۲۰۱۸ (اواخر سال ۱۳۹۶) کار خود را در رادیو آزادی، بخش اوکراینی، در کی‌یف آغاز کرد. او پیش از آن با شبکه‌های مختلف تلویزیون اوکراین همکاری داشت.

جیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در بیانیه‌ای با ابراز تأسف و «اندوه عمیق» از مرگ خانم هیریچ گفت: «ما همکاری عزیز را از دست داده‌ایم؛ کسی که به‌خاطر منش حرفه‌ای و تعهدش به مأموریت (رادیو اروپای آزاد) در یادها خواهد ماند.»

در بخش دیگری از بیانیه آقای فلای آمده است: «ما از ماهیت بی‌معنای مرگ او (ویرا هیریچ) در کشور و شهری که به آن عشق می‌ورزید، مبهوت و خشمگین هستیم. یاد او الهام‌بخش کار ما در اوکراین و ورای آن در سال‌های پیش رو خواهد بود.»

در پی موشک‌باران روز پنج‌شنبه در کی‌یف، پایتخت اوکراین، طبقات اول و دوم یک ساختمان مسکونی ۲۵ طبقه که به نظر می‌رسد محل زندگی خانم هیریچ بوده تخریب شد و آتش‌سوزی در آن رخ داد.

به گفته مقامات محلی، بر اثر این حمله چهار نفر دیگر نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

گلوله‌باران روز پنج‌شنبه کی‌یف در بحبوحه سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به این شهر رخ داد، اقدامی که در جهان محکوم شد.

آقای گوترش در تلاش‌های خود برای حل بحران روسیه و اوکراین پیشتر سفری نیز به مسکو داشته و با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، دیدار کرده و خواستار برقراری مسیرهای امن انسان‌دوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی شده بود.

XS
SM
MD
LG