لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

اعلام ورشکستگی شرکت آمریکایی پرتاب ماهواره «ویرجین اوربیت»


سهامدار اصلی این شرکت آمریکایی که با هدف ارسال ماهواره‌های تجاری و نظامی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی است
سهامدار اصلی این شرکت آمریکایی که با هدف ارسال ماهواره‌های تجاری و نظامی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی است

شرکت هوافضای «ویرجین اوربیت» به‌دلیل ناتوانی در جلب سرمایه‌گذاری پس از ناکامی اخیر خود در ارسال ماهواره به مدار زمين اعلام ورشکستگی کرد.

دان هارت، مدیرعامل این شرکت، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین با اعلام ورشکستگی به دادگاهی در ایالت دلور آمریکا گفت: «ما معتقدیم که اعلام ورشکستگی بر اساس فصل ۱۱ مقررات مربوطه بهترین روش برای فروش دارایی‌های این شرکت است».

بهای سهام این شرکت صبح روز سه‌شنبه قبل از شروع کار بازار سهام ۱۸ درصد سقوط کرد.

سهامدار اصلی این شرکت آمریکایی که با هدف ارسال ماهواره‌های تجاری و نظامی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی است.

ویرجین اوربیت که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا است هفته گذشته ۷۵۰ نفر از کارکنان خود (معادل ۸۵ درصد از کل کارمندان این شرکت) را اخراج کرده بود.

در مدارکی که به دادگاه تسلیم شده، ارزش کل دارایی‌های این شرکت حدود ۲۴۳ میلیون دلار و میزان بدهی آن تا پایان سپتامبر گذشته حدود ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شده است.

ویرجین اوربیت در سال ۲۰۲۱ با استفاده از وثیقه بانکی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد ولی سرمایه‌‌ای که جلب کرد حدود ۲۵۵ میلیون دلار کمتر از رقم پیش‌بینی شده بود.

ویرجین اوربیت تا سال ۲۰۱۷ بخشی از شرکت هوافضای ویرجین گلکتیت بود که حوزه فعالیت آن گردشگری فضایی است. این شرکت با استفاده از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ که برای این نوع ماموریت‌ها بهینه‌سازی شده بودند ماهواره‌های فضایی را به جو زمین منتقل می‌کرد.

استراتژی شرکت ویرجین اوربیت این بود که با کمک موشک‌های فضاپیمای کوچکی که می‌توان آن‌ها را از یک بوئینگ ۷۴۷ پرتاب کرد، ماهواره‌ها را از جمله برای مقاصد نظامی تاکتیکی، خیلی سریع و از هر نقطه‌ای به جو زمین منتقل کرد. با شروع جنگ در اوکراین این نیاز برجسته‌تر شد.

اما به گفته کارشناسان صنعت هوافضا، موفقیت راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس که قادر است همزمان ماهواره‌های متعددی را به جو زمین منتقل و در نتیجه در هزینه این ماموریت‌ها صرفه‌جویی کند قدرت رقابت ویرجین اوربیت را کاهش داد.

ششمین ماموریت این شرکت در ماه ژانویه که در آن برای اولین بار موشک حامل ماهواره‌ها از بریتانیا پرتاب شد نتوانست به مدار زمین برسد.

پس از این عدم موفقیت، شرکت «ویرجین اوربیت» نتوانست سرمایه‌گذاری لازم برای ماموریت‌های بعدی را جلب کند و برای صرفه‌جویی ناگزیر شد از اواسط ماه مارس تقریبا تمامی کارکنان خود را به مرخصی اجباری بفرستد.

آژانس فضایی بریتانیا اعلام کرد که آینده این شرکت یک موضوع تجاری است. این آژانس در بیانیه خود افزود که دو سکوی جدید و عمودی پرتاب موشک در این کشور در سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید و بریتانیا مصمم است که به یکی از کشورهای مهم در پرتاب ماهواره‌های تجاری کوچک بدل شود.

گروه تجاری ویرجین متعلق به ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی که مالک حدود ۷۵ درصد از سهام شرکت ویرجین اوربیت است اعلام کرده که تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری ابوظبی با مالکیت حدود ۱۸ درصد از سهام، دومین سهامدار بزرگ این شرکت است.

ریچارد برانسون به‌رغم موفقیت چشمگیر در صنایعی نظیر پروازهای مسافربری و ارتباطات، طی حدود پنج دهه فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه در چند پروژه مهم ناکام بوده است.

ارزش مالی شرکت ویرجین اوربیت حدود دو سال پیش بالغ بر سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شد ولی روز دوشنبه پس از پایان فعالیت بازار سهام ارزش آن به ۶۵ میلیون دلار سقوط کرد.

اسنادی که این شرکت هنگام اعلام ورشکستگی به دادگاه تسلیم کرده است نشان می‌دهد که بزرگترین طلبکار آن یک شرکت ماهواره‌ای بریتانیایی به نام آرکیت است که حدود ۱۰ میلیون دلار برای دریافت خدمات در ماه‌های آینده طلبکار است.

طلبکار دوم نیز نیروی هوایی آمریکاست که حدود ۶.۸ میلیون دلار برای پرتاب ماهواره در آینده از شرکت ویرجین اوربیت طلبکار است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG