لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

درخواست ۲۰ سازمان حقوق بشری از بایدن برای مقابله با سرکوب معترضان در ایران


۲۰ سازمان حقوق بشری در یک نامه مشترکی از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواستند با سرکوب معترضان در ایران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مقابله کند.

در این نامه که بخشی از آن در وبسایت هرانا منتشر شده، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان و تجمع‌کنندگان در اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی در سراسر ایران به راه افتاده، اشاره شده است.

امضاکنندگان از آمریکا به عنوان «قدرت دموکراتیک پیشرو جهان» نام برده‌اند و نوشته‌اند: «مردم ایران در شرایط پیش رو به حمایت آمریکا و کل جامعه جهانی نیاز دارند.»

بنیاد عبدالرحمن برومند، ماده ۱۹، انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (اهرز)، کمپین فعالین بلوچ، سازمان حقوق بشر ایران، کمیته حمایت از خبرنگاران، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، اول حقوق بشر، بنیاد حقوق بشر، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، عدالت برای ایران، انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو، سازمان حقوق بشر کُردپا، قلم آمریکا، پروژه دموکراسی خاورمیانه، مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ، راسنک، بنیاد سیامک پورزند، متحد برای ایران و سازمان ملل و مردم بدون نمایندگی، امضاکنندگان این نامه هستند.

همچنین «بررسی جنایات ارتکابی حکومت ایران در واکنش به اعتراضات مردمی در کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، درخواست از مقامات ایران برای ادای احترام به حقوق اولیه شهروندان خود، و بررسی و تجدیدنظر در خصوص تحریم‌هایی که به محدودیت دسترسی به اینترنت شهروندان ایرانی منجر شده» از خواسته‌های مطرح شده در این نامه است.

در این نامه آمده است اعتراضات ایران حداقل در ۱۰۳ شهر و شهرستان در تمامی ۳۱ استان کشور رخ داده است.

بر اساس آخرین اعلام سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۱۵۴ نفر در اعتراضات سراسری جاری در ایران کشته شده‌اند که ۹ تن از جان‌باختگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و ۶۳ تن از شهروندان زاهدان هستند.

همچنین صدها نفر از معترضان از جمله فعالان مدنی، دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند که آمار دقیقی از همه بازداشت‌شدگان در دست نیست.

علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرده که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان ۱۵ سال است.

همچنین بنا بر گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، شمار فعالان رسانه‌ای بازداشت‌شده در ایران دست‌کم به ۲۱ نفر رسیده است.

مقام‌های آمریکایی از آغاز اعتراضات جاری در ایران بارها سرکوب آن از سوی نیروهای امنیتی را محکوم کرده‌اند.

همچنین دولت آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود در این باره، شماری از مقام‌های ارشد امنیتی، نیروی انتظامی و وزیران ارتباطات و کشور جمهوری اسلامی را به‌ دلیل دست داشتن در سرکوب اعتراضات ایران تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG