لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

دونالد ترامپ: رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان کشته شد


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۷ بهمن تایید کرد که بنیانگذار و رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان در یک حمله هوایی کشته شده است.

دونالد ترامپ گفته است: ایالات متحده عملیات ضد تروریستی موفقی را انجام داد که در آن قاسم الریمی، بنیانگذار و رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان کشته شد.

طبق این گزارش، معاون ایمن الظواهری، رهبر القاعده نیز در این عملیات کشته شده است. اما کاخ سفید هویت این فرد را مشخص نکرده است.

دونالد ترامپ گفته است، گروه القاعده در شبه جزیره عربستان تحت رهبری قاسم الریمی علیه شهروندان یمن دست به خشونت های غیر قابل تصوری زد و در صدد انجام عملیاتی‌هایی علیه ایالات متحده و نیروهای ما بود.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید٬ کشته شدن قاسم الریمی باعث تضعیف هرچه بیشتر گروه القاعده در شبه جزیره عربستان و جنبش القاعده خواهد شد و به از بین بردن این تهدیدها علیه امنیت ملی نزدیک می‌شویم.

نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده آمریکا حمله هوایی علیه مواضع گروه القاعده در شبه جزیره عربستان در یمن انجام داده است و گمان می‌رود قاسم الریمی در این حمله کشته شده است.

قاسم الریمی پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با این گروه ارتباط داشته است. مقام های آمریکایی می‌گویند، او در حملات متعددی علیه آمریکا و منافع این کشور نقش داشته است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاعات منجر به دستگیری رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان تعیین کرده بود.

القاعده در شبه جزیره عربستان در سال‌های اخیر به دنبال جنگ داخلی در یمن توانسته است مناطقی را تصرف کند.

این گروه از یمن به عنوان پایگاهی برای حمله به اهداف غربی از جمله تلاش برای بمبگذاری در یک هواپیمای آمریکایی در سال ۲۰۰۹ استفاده کرده است.

القاعده در شبه جزیره عرب همچنین مسوولیت حمله به مجله شارلی ابدو در پاریس در سال ۲۰۱۵ را پذیرفته که ۱۲ کشته بر جای گذاشت، هرچند تحلیلگران درباره دخالت مستقیم آن در این حمله ابراز تردید کرده‌اند.

ایالات متحده مرتبا شبه نظامیان القاعده در سراسر خاک یمن را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده و ظرف سال‌های گذشته بسیاری از رهبران سرشناس آن را کشته است.

منابع: دی هیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG