لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

رابرت مالی: به هماهنگی با روسیه و چین درباره برجام ادامه می‌دهیم


رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران
رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران٬ چهارشنبه گفته است که در آستانه از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام٬ گفت‌وگوهای «خوب» و «سازنده‌ای» با مقام‌های روسیه، چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته است.

رابرت مالی در توییتی نوشت که صبح چهارشنبه با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و ما ژائوسو٬ معاون وزیر خارجه چین یک گفت‌وگوی «خوب» دیگر داشته است.

او اضافه کرد٬ همانطور که قبل از دور هفتم مذاکرات توافق کردیم، به هماهنگی نزدیک سه جانبه برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل به برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول (این مذاکرات) ادامه خواهیم داد.

رابرت مالی همچنین در توییت دیگری نوشته است: «روز گذشته گفت‌وگوی سازنده دیگری با شرکای شورای همکاری خلیج فارس داشتم. ما در فراخوان خود جهت بازگشت متقابل به انطباق از طریق برجام، با یکدیگر متحد هستیم. این بهترین مسیر جهت تقویت روابط اقتصادی منطقه‌ای و اجتناب از بحران هسته‌ای است. ما به هم‌فکری و مشورت تنگاتنگ ادامه خواهیم داد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در این زمینه گفت، سرویس اقدام خارجی اروپا اعلام کرده است که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام فردا در وین پایتخت اتریش از سر گرفته خواهد شد. بنابراین رابرت مالی و هیئت همراه او در آخر هفته به این مذاکرات خواهند پیوست.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام در راستای بازگرداندن مشترک آمریکا و ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق با حضور روسیه، فرانسه، چین، آلمان، بریتانیا و ایران برگزار می‌شود. آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

ند پرایس اضافه کرده است، ما همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام امکان‌پذیر است. به همین دلیل است که در دور بعدی مذاکرات، یعنی ادامه دور هفتم در وین، حضور پیدا می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد، تا زمانی که فکر کنیم بازگشت متقابل به تعهدات در چارچوب برجام امکان پذیر است و تا زمانی که فکر کنیم بازگشت به برجام مزایایی نسبت به گزینه‌های جایگزین دارد، به مذاکره ادامه خواهیم داد. و در حال حاضر، ما فکر می‌کنیم که دارد.

ند پرایس تاکید کرده است که خیلی زود آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام متوجه خواهند شد که آیا ایران با «حسن نیست» وارد این دور از مذاکرات شده است یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید مذاکرات هفته گذشته بسیار سریع برگزار شد به دلیل این که برای سه کشور اروپایی، روسیه و چین مشخص شد که ایران با قصد جدی وارد این دور از مذاکرات نشده بود.

ند پرایس می‌گوید در مذاکرات احیای برجام که پنجشنبه از سرگرفته می‌شود، آمریکا به دنبال این است که ببیند، آیا ایران با قصد جدی وارد مذاکرات شده است یا خیر.

او گفت، این چیزی نیست که هفته‌ها طول بکشد تا متوجه بشوید. خیلی سریع متوجه خواهیم شد که آیا ایرانی‌ها با ذهنیتی متفاوت و با رویکردی متفاوت بازگشته‌اند یا خیر.

در همین زمینه٬ وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه هشدار داد که این دور از مذاکرات وین٬ «آخرین فرصت» برای بازگشت به برجام است.

وزیر خارجه فرانسه هم روز گذشته گفته بود که جمهوری اسلامی با «وقت‌کشی» در مذاکرات هسته‌ای، قصد دارد به ظرفیت دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود.

ژان ایو لودریان در کمیته‌ای در پارلمان فرانسه با اشاره به هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ که هشتم آذر آغاز و پس از چند روز متوقف شد، گفت که «عناصر» این گفت‌و‌گوها «چندان دلگرم‌کننده» نبوده است.

وی تصریح کرد: «حس می‌کنیم ایرانی‌ها می‌خواهند مذاکرات را کش بدهند و به ظرفیت دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شوند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم پس از توقف این دور از مذاکرات اعلام کرده بود که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران همزمان با «وقت‌کشی» در مذاکرات هسته‌ای، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه دهد و در صورت شکست دیپلماسی، واشینگتن گزینه‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.

با استفاده از توییتر و وب سایت وزارت خارجه آمریکا
XS
SM
MD
LG