لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

رابرت مالی: بازگشت به برجام و همکاری با آژانس راه برون رفت ایران از بحران خود ساخته است


رابرت مالی از ایران خواسته است با توافقی که در مذاکرات وین در ماه مارس به دست آمده، موافقت کند.
رابرت مالی از ایران خواسته است با توافقی که در مذاکرات وین در ماه مارس به دست آمده، موافقت کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه ۱۹ خرداد قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین المللی اتمی را «پیامی روشن به ایران» دانست که از این کشور می‌خواهد به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی، ان پی تی، خود عمل کند.

رابرت مالی در یک رشته توییت تصریح کرده است: پیام شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی «به ایران برای عمل به تعهدات پادمانی خود بر اساس پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بسیار روشن است. این یک موضوع سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات موثق مورد نیاز را دریافت کند، شورای حکام نیازی به اقدامات بیشتر دراین مورد نخواهد داشت.»

شورای حکام آژانس آژانس بین المللی شامگاه ۱۸ خرداد با اکثریت آراء قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند که در آن از همکاری نکردن تهران با این نهاد انتقاد کرد.

نماینده آمریکا درامور ایران اضافه کرده است: «شورای حکام درباره تعهدات پادمانی ایران صحبت کرد که موضوع متفاوتی از برجام است. ما آماده بازگشت متقابل فوری به توافق کامل هستیم. ایران باید فقط تصمیم بگیرد که خواسته‌های فرعی خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس آماده است، موافقت کند.»

رابرت مالی تصریح کرده است، «ایران هنوز راه خروج از بحران هسته‌ای که خود به وجود آورده، پیش رو دارد: همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در جهت حل مشکلات پادمانی و موافقت با بازگشت به برجام که نتیجه آن رفع نگرانی‌های مبرم بین‌المللی در مورد عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایالات متحده خواهد بود.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شده بود، از ماه مارس، فروردین سال جاری متوقف شده است.

مقام‌های ایران با محکوم کردن قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از اقدامات متقابل خبر داده‌اند.

در همین زمینه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه از تصمیم ایران برای خاموش کردن ۲۷ دوربین در تاسیسات هسته‌ای این کشور خبر داد و ادامه این روند را «ضربه‌ای مرگبار» برای توافق هسته‌ای موسوم به برجام توصیف کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به صدور این قطعنامه تاکید کرده است که جمهوری اسلامی «یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.»

رئیس جمهور ایران در ادامه تصریح کرده است، «تا کنون هرچند قطعنامه که صادر شده، موثر واقع نشده و راه به جایی نبرده است.»

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا هشدار داده است مسیری که جمهوری اسلامی در پیش گرفته است، به «عمیق‌تر کردن بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران» منجر خواهد شد.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG