لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

حمله راکتی به پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در کرکوک عراق


نیروهای آمریکایی در عراق؛ عکس از آرشیو رادیو فردا
نیروهای آمریکایی در عراق؛ عکس از آرشیو رادیو فردا

مقامات آمریکا و عراق از حمله راکتی به پایگاهی در کرکوک عراق خبر داده‌اند که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند.

این مقامات به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حمله راکتی، شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ بهمن اتفاق افتاده است.

هنوز معلوم نیست این حمله تلفات جانی در پی داشته است یا نه و کدام گروه به پایگاه «کا ۱» حمله کرده است.

برای اولین بار از ۲۷ دسامبر (دو ماه پیش) است که چنین حمله‌ای به پایگاه «کا ۱» انجام می‌شود. در حمله قبلی ۳۰ راکت به این پایگاه شلیک شد که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد.

ایالات متحده گروه کتائب حزب‌الله و نیروهای متحد ایران در عراق را به این حمله متهم کرد و پایگاه‌های کتائب حزب‌الله را بمباران کرد که ۲۵ نیروی این گروه شیعه متحد ایران کشته شدند.

در پی این رخداد، شبه نظامیان حشد الشعبی، گروه مورد حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و آمریکا نیز بامداد جمعه ۱۳ دی طی حمله‌ای در نزدیکی فرودگاه بغداد، چندین نفر از جمله قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس از رهبران حشد الشعبی را کشت.

جمهوری اسلامی به تلافی این اقدام، دو پایگاه آمریکایی در عراق را مورد حمله قرار داد در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران چند ساعت قبل از حمله، عملیات خود را به دولت عراق گزارش داده بود. به همین خاطر، حمله موشکی ایران تلفات جانی در پی نداشت، اما بیش از ۱۰۰ نیروی آمریکایی صدمه خفیف مغزی دیده‌اند.

در پی کشته شدن سلیمانی، پارلمان عراق رای به خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشور داد. هم اکنون ۵۲۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است اگر عراق خواهان خروج نیروهای ایالات متحده است، باید چند میلیارد دلار غرامت از بابت خرجی که آمریکا در پایگاه‌های عراقی انجام داده پرداخت کند، وگرنه با تحریم‌های «بی‌سابقه» مواجه خواهد شد.

فعلا نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند و مذاکرات میان واشینگتن و بغداد در جریان است، اگرچه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است که این مذاکرات بر پایه تقویت مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی با عراق است، نه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور.

ایران به خروج هر چه سریع‌تر نیروهای آمریکایی از عراق اصرار دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG