لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

برنامه ساخت ماهواره‌بر در آمریکا با چاپگر سه‌بعدی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

یک شرکت آمریکایی سازنده راکت‌های ماهواره‌بر این هفته خبر داد که قرار است یکی از تأسیسات ناسا را اجاره کرده و در آن چاپگرهای عظیم سه‌بعدی مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این چاپگرها قرار است راکت‌های ارزان ماهواره‌بر چاپ کنند تا با آنها بتوان ماهواره‌های کوچک را به مدار زمین فرستاد.

این شرکت، به نام «رلاتیویتی اسپیس»، که مقر آن در لس‌آنجلس است، قرار است برای این منظور محوطه‌ای به مساحت ۲۰ هزار متر مربع را در مرکز فضایی استنیس در ایالت میسیسیپی اجاره کند.

تیم الیس، مدیر اجرایی این شرکت، به خبرنگاران گفت که این تازه‌ترین گامی است که شرکت او برای محقق ساختن هدف خود، یعنی فرستادن موشک‌های ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی به کره مریخ، برداشته است.

در برنامه‌های آینده حتی قرار است خود دستگاه‌های چاپگر به فضا فرستاده شوند و در آنجا کار ساخت موشک را ادامه دهند.

چاپگرهایی که قرار است در این مرکز مستقر شوند بازوهایی به ارتفاع یک ساختمان دوطبقه دارند و برای ساخت راکت از هوش مصنوعی هم بهره می‌گیرند. نام این چاپگرها «استارگیت» (دروازه ستاره‌ها) و نام راکت‌هایی که می‌سازند «تِرن ۱» (به معنی زمینی ۱) اعلام شده است.

به گفته مسئولان شرکت یادشده، چاپگرهای «استارگیت» قادر خواهند بود هر دو ماه یک‌بار یک راکت تولید کنند و قرار است تا پنج سال آینده حدود ۲۵ راکت آماده پرواز از خط تولید این کارخانه بیرون بیاید.

اولین موشک «ترن ۱» نیز قرار است سال آینده میلادی بار مفیدی به وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم را به مدار زمین ببرد. هر پرواز این‌چنینی برای ماهواره‌برسازان ۱۰ میلیون دلار بیشتر خرج برنخواهد داشت.

شرکت «رلاتیویتی اسپیس» هم‌اکنون ۹۰ مهندس در استخدام خود دارد اما با آغاز کار استقرار چاپگرهای جدید تعداد مهندسان استخدامی‌اش به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

به گفته مدیران این شرکت، مسئولان ایالت میسیسیپی کمک بسیاری به تسهیل این پروژه کرده‌اند و «بسته تشویقی چشمگیری» به این شرکت ارائه کرده‌اند.

پرتاب موشک و ماهواره در ایالات متحده تبدیل به یک صنعت پیشرو شده و در حالی که هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ و اسپیس‌ایکس این صنعت را در قبضه خود دارند، صحنه در حال تغییر است و شرکت‌های کوچک خصوصی به طور روزافزون وارد بخش‌های این صنعت می‌شوند.

منابع: رویترز، توئیتر / پ.پ
XS
SM
MD
LG