لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

رویترز: چند نظامی ایرانی و سوری در حمله موشکی «اسرائیل» به دمشق کشته شدند


نمایی از محل اصابت راکت‌های شلیک‌شده در روزیکشنبه به محله «کفرسوز» دمشق که به اسرائیل نسبت داده می‌شود
نمایی از محل اصابت راکت‌های شلیک‌شده در روزیکشنبه به محله «کفرسوز» دمشق که به اسرائیل نسبت داده می‌شود

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول «منابع آگاه» گزارش داد که در جریان حمله موشکی منسوب به اسرائیل در بامداد ۳۰ بهمن، چند فرمانده نظامی ایران و سوریه کشته شدند.

این منابع روز چهارشنبه سوم اسفند به رویترز گفتند کارشناسان ایرانی در حال دیدار با نظامیان سوری و حزبالله لبنان در خصوص برنامه توسعه پهپاد یا قابلیت‌های موشکی در ساختمانی در دمشق، پایتخت سوریه، بودند.

یک مقام آگاه نزدیک به دولت سوریه به این خبرگزاری گفته است در حمله به نشست کارشناسان ایرانی و سوری، یک مقام ایرانی که «بلندپایه نبود، همراه با یک مهندس سوری کشته شدند».

ساعاتی پس از حمله منتسب به اسرائیل در بامداد ۳۰ بهمن، یک گروه ناظر حقوق بشری سوری اعلام کرد که با کشته‌شدن ۱۵ تن در مرکز دمشق، این حمله «مرگبارترین» اقدام در نوع خود علیه پایتخت سوریه در سال‌های اخیر بوده است.

بر اساس یک گزارش غیررسمی، یک ساختمان متعلق به مرکز فرهنگی وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز در میان اهداف بمباران‌شده بوده است.

یک منبع امنیتی منطقه به رویترز گفته است یکی از مهندسان سپاه پاسداران که در برنامه موشکی ایران شرکت داشت به شدت مجروح و به بیمارستانی در تهران منتقل شد و دو تن دیگر از اعضای رده متوسط سپاه در این جلسه آسیبی ندیدند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، با تأیید «حمله اسرائیلی» اعلام کرده بود که پنج نفر، ازجمله یک سرباز، در «یک محله مسکونی» کشته و ۱۵ غیرنظامی زخمی شدند.

یک مقام نظامی اسرائیل بدون تایید انجام این حمله توسط کشورش به خبرگزاری رویترز گفته است بخشی از تلفات ناشی از «شلیک اشتباه ضد هوایی سوریه» بوده است.

آمریکا و اسرائیل از تولید و ارسال پهپاد توسط جمهوری اسلامی به متحدان منطقه‌ای خود خصوصا روسیه، شبه‌نظامیان سوری و گروه حزب‌الله ابراز نگرانی کرده‌اند و هفته گذشته ارتش آمریکا از ساقط کردن یک پهپاد ایرانی بر فراز یک پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در شمال سوریه خبر داد.

یک منبع دیگر که به گزارش مقامات امنیتی سوریه دسترسی داشته است، به رویترز گفته که کارشناسان ایرانی در یک ساختمان مسکونی با نظامیان سوری جلسه داشتند که هدف قرار گرفتند.

به‌گفته او، یکی از کشته‌شدگان مهندس ارتش سوریه بود که در مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه کار می‌کرد.

این مرکز به گفته کشورهای غربی، یک موسسه نظامی است که موشک و سلاح‌های شیمیایی تولید می‌کند. دمشق این اتهام را رد می‌کند.

یک منبع امنیتی منطقه نیز به رویترز گفته است یکی از مهندسان سپاه پاسداران که در برنامه موشکی ایران شرکت داشت به شدت مجروح و به بیمارستانی در تهران منتقل شد و دو تن دیگر از اعضای رده متوسط سپاه در این جلسه آسیبی ندیدند.

یک منبع دیگر آگاه به این حمله گفته است که هدف، بخشی از برنامه تولید موشک‌های هدایت‌شونده مخفی بود که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شود.

پنجمین منبع منطقه‌ای که از حمله و هدف آن مطلع بوده به رویترز گفته است در حمله یکشنبه، مقامات ایران و حزب‌الله هدف قرار گرفتند.

در این میان، وزارت خارجه ایران بدون اشاره به کشته و زخمی شدن کارشناسان نظامی ایران، حملات به آنچه «ساختمان‌های مسکونی در دمشق» عنوان کرد را محکوم نموده و مدعی شد این حمله منجر به کشته و مجروح شدن «شهروندان بی‌گناه سوری» شده است.

این وزارتخانه همچنین از آنچه سکوت غرب در قبال نقض «تمامیت ارضی سوریه توسط اسرائیل» خوانده شد، انتقاد کرد.

رویترز می‌نویسد ساختمان مورد هدف در محله «کفر سوزه» سوریه واقع شده است؛ منطقه‌ای که به شدت تحت کنترل پلیس قرار دارد و ساکنان می‌گویند چند نمایندگی امنیتی به علاوه یک مرکز فرهنگی ایران در این محله قرار دارد.

XS
SM
MD
LG