لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

شلیک چند راکت و پهپاد به سوی چند پایگاه آمریکایی در عراق و سوریه توسط شبه‌نظامیان


در ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است
در ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۸ مهرماه، به نقل از منابع امنیتی نوشت که چندین موشک و هواپیمای بدون سرنشین دو پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار داده‌اند. این حملات پس از هشدار شبه‌نظامیان عراقی به واشینگتن در مورد مداخله در جنگ میان حماس و اسرائیل رخ داده‌ است.

دو منبع امنیتی به رویترز گفته‌اند پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق که در آن نیروهای آمریکایی و برخی دیگر از نیروهای بین‌المللی مستقر هستند، روز پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه هدف حمله قرار گرفته و صدای انفجارهای متعدد از آن شنیده شده است.

ارتش عراق نیز اعلام کرده که منطقه اطراف پایگاه را بسته و عملیات جستجو را آغاز کرده است.

به گفته منابع امنیتی تاکنون مشخص نشده که این حملات تلفات یا خساراتی داشته یا خیر.

پلیس عراق همچنین روز پنج‌شنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد، چند موشک به پایگاه نظامی دیگری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد اصابت کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که دو موشک به سمت نیروهای آمریکایی در این فرودگاه شلیک شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: «یکی از دو موشک رهگیری شد و دیگری به یک انبار خالی برخورد کرد و تلفات جانی نداشت.»

ایالات متحده ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز دیگر در سوریه، همسایه این کشور، برای مشاوره و کمک به نیروهای محلی در مبارزه با دولت اسلامی دارند که ۹ سال پیش بخش‌هایی از قلمرو هر دو کشور را تصرف کرد.

در ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است.

نیروهای ارتش آمریکا در عراق روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه هدف دو حمله جداگانه با هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفتند که یکی از آنها باعث آسیب جزئی به تعدادی از نیروها شد، با وجود اینکه ارتش آمریکا موفق به رهگیری پهپاد مهاجم شده بود.

حملات در سوریه

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز روز پنج‌شنبه از دو حمله راکتی، یکی به میدان نفتی العمر و دیگری به خط انتقال گاز به پالایشگاه گاز طبیعی کونیکو خبر داد.

در این دو منطقه واقع در حومه استان دیرالزور در شمال شرق سوریه، نیروهای آمریکایی پایگاه دارند.

خبرگزاری سانا به نقل از منابع محلی گزارش داد که در پی این حمله، انفجار بزرگی در لوله انتقال گاز روی داد و پس از آن نیروهای آمریکایی و جنگجویان کرد معروف به نیروهای سوریه دموکراتیک به حال آماده‌باش درآمدند. همچنین هلیکوپترها و پهپادهای آمریکایی در آسمان منطقه به پرواز درآمدند.

خبرگزاری سانا مدعی است که ساعاتی پیش از آن نیز میدان گازی کونیکو و پایگاه التَنف واقع در مرز سوریه با عراق و اردن هدف حملات پهپادی قرار گرفته بود.

گروه‌های مسلح عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی هفتهٔ گذشته تهدید کردند که در صورت مداخلهٔ آمریکا در جنگ میان حماس و اسرائیل مواضع ایالات متحده را با موشک و پهپاد هدف قرار خواهند داد.

با وجود آن که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۱ مهرماه دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل را رد کرد، اخبار رسیده به رادیوفردا حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی در پی آن است در صورت به درازا کشیدن جنگ اسرائیل و حماس، که می‌تواند به گسترده‌تر شدن تنش‌ها بینجامد، نیروهای نیابتی خود را درگیر کند.

دو منبع آگاه نزدیک به گروه‌های عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی هفته گذشته به رادیوفردا گفتند که روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله گسترده حماس به اسرائیل، جلسه‌ای در بغداد با حضور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و سران برخی گروه‌های عراقی تحت حمایت تهران برگزار شد.

مقام‌های ایرانی در این جلسه خواستار آماده‌باش گروه‌های مسلح عراقی شده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که مراقب باشند «تا زمان صدور فرمان» اقدامی صورت نگیرد.

همچنین از مسئولان گروه‌های شبه‌نظامی عراقی خواسته شده است تا موشک‌های میان‌برد انبارشده در شماری از شهرها را به حال آماده‌باش قرار دهند، و همچنین به صورت محرمانه جاده منتهی به مرز سوریه از استان الانبار را برای هرگونه تحرک احتمالی آماده کنند.

هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکایی در عراق در روزی رخ داد که در ادامه جنگ اسرائیل و حماس، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۷ مهر در یک سخنرانی در جمع سربازان اسرائیلی که در جوار مرز با نوار غزه تجمع کرده‌ بودند گفت که به زودی غزه را «از داخل خواهید دید.»

از سخنان این عضو کابینه بنیامین نتانیاهو چنین برداشت شد که تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه که هدف آن نابودی حماس عنوان شده به زودی آغاز خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG