لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

مرکز اسرائیل هدف شلیک «دو راکت از نوار غزه» قرار گرفت


عکس آرشیوی‌ست
عکس آرشیوی‌ست

ارتش اسرائیل اعلام کرد که دو فروند راکت شلیک شده از باریکه غزه شامگاه پنجشنبه ۲۳ اسفند مناطق مرکزی این کشور را هدف قرار داد.

منطقه «گوش دان» که شامل شهر متروپولیتن تل‌آویو و بیش از ده شهر دیگر اطراف آن با جمعیتی حدود چهار میلیون تن است، هدف شلیک راکت‌های فلسطینیان از غزه بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور بلافاصله از اورشلیم به ساختمان وزارت دفاع در تل آویو رفت تا نشست اضطراری با حضور سران ارتش را برگزار کند.

سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش گفت، نظامیان از این حمله راکتی «غافلگیر شدند» زیرا اطلاعی که نشان از وقوع قریب‌الوقوع آن بدهد، نداشتند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که این بار سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنین» برای منحرف کردن راکت‌ها فعال نشده است.

این گزارش‌ها همچنین عنوان می‌کند که حمله راکتی آسیب جانی و مالی نداشته اما با این حال ساکنان منطقه از شنیده شدن صداهای «انفجارهای سنگین» خبر داده‌اند.

آژیری که از نزدیک بودن حملات راکتی خبر می‌داد، پنج دقیقه پس از ساعت ۹ شب به وقت محلی، مردم در تل‌آویو و شهرهای اطراف را غافلگیر کرد و باعث شد که برخی از آنها به نقاط امن بروند.

شهردار تل‌آویو، ریشون لزیون، رامات شارون و سایر شهرهای اطراف اعلام کردند پناهگاه‌ها را به روی مردم باز می‌کنند که در صورت ادامه وضعیت، شب را در آن بمانند.

ساکنان شهر رامات گان بیشترین نگرانی را ابراز کردند زیرا ظاهرا یکی از راکت‌ها در فضای باز این شهر فرود آمده بود.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از تحلیلگران نظامی این کشور ارزیابی کردند که سازمان جهاد اسلامی فلسطین عامل این حملات راکتی بوده است.

اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نوشته که «یک منبع آگاه» در جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شبکه تلویزیونی المنار گفته که جهاد اسلامی در این حمله نقش نداشته و مسئولیت حمله با آن نیست.

رسانه‌های اسرائیلی در تحلیل‌های خود عنوان کرده‌اند که جهاد اسلامی نزدیک‌ترین سازمان فلسطینی به جمهوری اسلامی ایران است.

زیاد النخاله، دبیرکل جدید جهاد اسلامی فلسطین، به تازگی چند بار به تهران سفر کرد و آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و سایر سران ارشد سیاسی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران با او ملاقات کردند.

گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل می‌گوید، با وجود آن که ارزیابی این کشور بر این است که جهاد اسلامی فلسطین عامل حملات به مناطق اطراف تل‌آویو بوده، اما سران حماس که مسئولیت حکومت در غزه را در دست دارند، با این یقین که جنگنده‌های اسرائیل به اهداف وابسته به حماس نیز حمله خواهند کرد، نیروهای خود را از پایگاه‌های شناخته شده این جنبش خارج کرده‌اند.

گزارش رسانه‌های عربی نیز می‌گوید، یک هیات ارشد امنیتی مصر که در غزه بود، با مشورت سران حماس، این باریکه را ترک کرد.

مصر هم‌زمان از اسرائیل و حماس خواست «شکیبا باشند» و از واکنش‌هایی که وضع را وخیم کند، خودداری کنند.

از سویی رسانه‌های فلسطینی هم‌سو با حماس و جهاد اسلامی، به نقل از سران این دو سازمان فلسطینی گزارش دادند که آنها تمایلی به تشدید بحران در حال حاضر ندارند و عامل حمله نبوده‌اند.

اسرائیلی‌های ساکن مناطق نزدیک به غزه هدف بییشترین حملات راکتی در ۱۴ سال خروج اسرائیل از غزه بوده‌اند اما تنها در مواردی انگشت‌شمار، راکت از غزه به تل‌آویو و اطراف آن شلیک شده است.

این نخستین بار از زمان جنگ سال ۲۰۱۴ میان اسرائیل و حماس است که راکتی به سوی شهرهای «گوش دان» شلیک شده است.

بنیامین نتانیاهو چند روز پیش به فلسطینیان هشدار داده بود هر حمله آنها با «پاسخی دو برابر» روبرو خواهد شد.

حمله شامگاه پنجشنبه در حالی رخ داد که اسرائیل سه هفته و نیم تا انتخابات پارلمانی خود فاصله دارد؛ برخی از تحلیلگران اسرائیلی در دوره اخیر گفته بودند، هر وضعیت امنیتی که نقش نتانیاهو را به عنوان رهبری با صلابت در افکار عمومی به تصویر بکشد، وی و حزب حاکم لیکود را در انتخابات قوی‌تر خواهد کرد.

اما سران همه احزاب رقیب نتانیاهو یا همسو با او در انتخابات، شامگاه پنجشنبه گفتند در مسائل امنیتی، حامی دولت و تصمیمات نخست وزیر هستند.

حمله راکتی از غزه در حالی است که اسرائیل چند لایه دفاع ضد راکتی دارد و آمریکا نیز هفته گذشته برای نخستین بار سامانه پیشرفته «تاد» را در اسرائیل مستقر کرد اما این سیستم برای موشک‌های برد بلند و بالیستیک کارآیی دارد.

حماس و جهاد اسلامی در دوره اخیر گفته‌اند راکت‌هایی در اختیار دارند که می‌تواند تا دورتر از تل‌آویو را نیز هدف قرار دهد.

XS
SM
MD
LG