لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

حمله راکتی به محوطه فرودگاه بین‌المللی بغداد؛ دو هواپیمای تجاری آسیب دید


تصویر آرشیوی از حمله راکتی گروه‌های شبه نظامی شیعه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در اوایل ژانویه ۲۰۲۲
تصویر آرشیوی از حمله راکتی گروه‌های شبه نظامی شیعه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در اوایل ژانویه ۲۰۲۲

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد تاسیسات فرودگاه بین‌المللی بغداد از جمله یک پایگاه هوایی هم‌جوار که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، بامداد جمعه هشتم بهمن هدف اصابت شش راکت قرار گرفت.

بنا بر اعلام ارتش عراق، راکت‌ها از منطقه‌ای در ابوغریب در شمال غربی بغداد شلیک شده‌‌اند و بر اثر این حمله به دو هواپیمای تجاری آسیب رساند اما تلفات جانی در پی نداشت.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، این حمله را محکوم کرد و آن را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌ها برای بازگرداندن آبروی عراق در منطقه و در سطح بین‌المللی دانست.

آقای الکاظمی با انتقاد از سکوت احزاب سیاسی عراق در مورد حملات پیشین، از آن‌ها خواست تا حمله اخیر را آشکارا محکوم کنند و نیروهای امنیتی عراق را در یافتن عاملان این حمله پشتیبانی کنند.

او همچنین از جامعه جهانی خواست در نتیجه این حمله، محدودیتی برای سفر به عراق ایجاد نکنند.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، محل استقرار نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف خارجی در عراق و سوریه و همچنین نهادهای دولتی عراق، هدف مجموعه‌ای از حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند.

آمریکا گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات می‌داند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون، و ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در مبارزه با داعش روز ۱۵ دی به طور جداگانه اعلام کردند که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه عامل حملات به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این دو کشور هستند.

جان کربی در مورد انگیزه این حملات گفته بود احتمالا ترکیبی از تداوم مخالفت بر سر باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد الشعبی توسط آمریکا است.

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تشدید این حملات «حقارت‌بار» را محکوم کرد و از بازیگران سیاسی خواست تا در اقدامی متحدانه مقصران را افشا کنند.

گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، وعده انتقام کشته شدن سلیمانی و ابومهدی مهندس را بارها تکرار کرده و پایان حملات را مشروط به خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور دانسته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس، رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح
XS
SM
MD
LG