لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

موافقت با استعفای وزیر بهداشت؛ معاون برنامه و بودجه سرپرست وزارتخانه شد


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از موافقت با استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی از سمت وزارت بهداشت، سعید نمکی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین کرد. وی معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه است.

آقای قاضی‌زاده هاشمی در هفته‌های اخیر بدلیل کاهش بودجه طرح سلامت در بودجه سال ۹۸ در نامه‌ای به روحانی، استعفای خود را تقدیم وی کرده بود.

خبر پذیرفتن استعفای وی از سوی رئیس جمهور در حالی منتشر شده که محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، روز چهارشنبه «اختلاف نظر» میان وزیر سابق بهداشت و دولت بر سر بودجه وزارت بهداشت را تائید کرد و از «مقاومت» حسن روحانی در پذیرفتن استعفای وی خبر داده بود.

رئیس دفتر روحانی با بیان اینکه «تلاش رئیس جمهور حفظ وزیر بهداشت است»، تائید کرده بود که بودجه طرح سلامت و اداره وزارت بهداشت «نیازمند بودجه قابل توجهی است»، اما با توجه به «جنگ اقتصادی و تحریم‌ها از نظر بستن بودجه سازمان بر‌نامه و بودجه با محدودیت‌های بسیار زیادی مواجه است.»

پیش از این شماری از نمایندگان مجلس با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه بدلیل نحوه تعیین اعتبارات وزارت بهداشت، استعفای قاضی‌زاده هاشمی را در همین راستا ارزیابی کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، حسن روحانی امروز با صدور حکمی ضمن موافقت با استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی و تقدیر از «خدمات و تلاش‌های» او در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، «بویژه در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت»، سعید نمکی را به عنوان سرپرست وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

آقای نمکی دارای دکترای ایمنی‌شناسی پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و نزدیک به ۲۸ سال قبل، معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده است.

او پیش از این معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بوده و سابقه ریاست دانشگاه کاشان در سال‌های ٦٦ تا ٧٠ را هم در کارنامه‌اش دارد و بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت بوده است.

نمکی پس از انتصاب به عنوان سرپرست وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گو با ایرنا گفته «قطار طرح تحول سلامت را در هیچ ایستگاهی نگه نداشتیم و در حین حرکت تعمیر کردیم.»

به گفته وی، «این طرح مال وزارت بهداشت و دکتر هاشمی نیست و مربوط به کل دولت آقای روحانی و دولت تدبیر و امید است و از این طرح به خصوص درباره کاهش هزینه‌های کمرشکن حمایت می‌کنیم.»

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره حمایت این سازمان از حوزه سلامت نیز گفته که وزارت بهداشت «فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که نیازمند منابع متنوعی است، اما سبد دارایی‌های کشور نیز محدود است و سازمان برنامه و بودجه باید به همه قسمت‌ها بودجه تخصیص بدهد.»

وی افزوده که سازمان برنامه و بودجه «در حد توان تلاش کرده حداکثر منابع مورد نیاز وزارت بهداشت را تخصیص بدهد.»

نمکی با بیان اینکه «کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار با دشمن شده» همچنین گفته است:‌ «سال آینده باید نهایت صرفه‌جویی را در هزینه‌ها انجام بدهیم. ممکن است برخی دستگاه‌ها گلایه‌هایی داشته باشند، اما چاره‌ای به جز اجرای روش انقباضی در بودجه‌ریزی نداریم.»

علی نوبخت حقیقی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره بودجه اختصاص‌داده‌شده به وزارت بهداشت گفته بود که «از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی د‌ر این زمینه احساس نمی‌شو‌د».

به گفته وی، «بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار رو به‌ جلو است».

نوبخت افزوده که «چون در وزارت بهداشت قانون رعایت نمی‌شود، خرجشان زیاد می‌شود. امروز فصل فرار کردن نیست. وزیر بهداشت باید باشد و آشی که پخته‌اند را عمل بیاورد.»

طرح تحول نظام سلامت که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ آغاز شده، دارای سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات است.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس سال ۹۶ با ارائه گزارشی ضمن انتقاد از طرح تحول سلامت، به «تحت فشار بودن» سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و در گزارش خود از سلامت‌نگر نبودن بیمه‌‌های درمانی خبر داد.

پیش از این مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دوران محمود احمدی‌نژاد نیز به‌دنبال انتقاد از نحوه تخصیص ارز به بخش دارو، برکنار شده بود. وی گفته بود که ارز این بخش صرف واردات لوازم آرایشی و سایر موارد شده‌است.

آقای احمدی‌نژاد نیز در حکم تعیین سرپرست برای وزارت بهداشت، هیچ اشاره‌ای به نام خانم دستجردی نکرده بود. او نخستین وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی بود.

منابع: ایسنا، ایرنا، ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG