لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

روحانی: بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم؛ ظریف: ما متحدی نداریم


چهار روز مانده به مراسم سوگند یاد کردن رئیس‌جمهور جدید در ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهور چهار سال گذشته جمهوری اسلامی می‌گوید که «بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم» و وزیر خارجه او نیز در همین روز گفت که دولت دوازدهم در روابط با دنیا، به هیچ‌کس اعتماد ندارد و متحدی هم ندارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز یکشنبه ۱۰ مرداد در آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم، اظهار کرد: «خدمت مردم عرض می‌کنم که هر آنچه در سال‌های گذشته با مردم گفتیم و اعلام کردیم، چیزی بر خلاف واقعیت نبود. آنچه واقعیت بود ما به مردم گفتیم. البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌توانستیم به مردم بگوییم چون مفید فایده نبود.»

او توضیح بیشتری در مورد آن «بخش از واقعیت» که دولت او به مردم ایران نگفته و از نظر او «مفید فایده» نبوده، نداد.

حسن روحانی در ادامه باری دیگر به دفاع از عملکرد دولت خود پرداخت و کمبودها را به مسئله تحریم نسبت داد اما در عین حال گفت که «ما معصوم نیستیم حتماً عیب و نقصی داشتیم، منتها تلاش ما این بود که نقص کمتر باشد و بابت نقص‌ها از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم.»

در پایان جلسه روز یک‌شنبه هیئت دولت نیز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما به هیچ‌کس اعتماد نداریم، گفت جمهوری اسلامی در صحنه بین‌الملل متحد ندارد.

اظهارات روز یکشنبه ۱۰ مرداد محمدجواد ظریف در حالی بیان می‌شود که پیشتر مقامات ایران به «روابط استراتژیک با چین و روسیه» اشاره کرده و آنها را متحد ایران اعلام کرده بودند.

آقای ظریف در ادامه گفت آمریکا و اروپا کشورهای «بدعهدی» هستند و اضافه کرد که «ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد نیست، و به نزدیک‌ترین متحد هم در روابط بین‌الملل نمی‌شود اعتماد کرد؛ البته ما متحد نداریم.»

وی گفت همان‌طور که رهبر جمهوری اسلامی گفته‌است «هیچ‌گاه نباید به خارجی اعتماد کرد و هیچ‌گاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۶ مرداد، در آخرین دیدارش با اعضای دولت روحانی گفت که «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید».

آقای ظریف روز یک‌شنبه با این حال به «وفا نداشتن آمریکا و اروپا» در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت اعتماد نداشتن به معنای تعامل نداشتن نیست.

علی خامنه‌ای در آخرین دیدار با دولت حسن روحانی از اعتماد به غرب انتقاد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

اشاره وی به بدعهدی غرب و «تلاش آنها برای گنجاندن شروط جدید در برجام» در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در آخرین جلسهٔ هیئت دولتش، بار دیگر گفت که دولتش می‌توانست برجام را به نتیجه نهایی رسانده و تحریم‌ها را بردارد اما در جای دیگر گرفتار شد.

وی پیشتر نیز مصوبه هسته‌ای مجلس شورای اسلامی را مانع توافق مذاکرات برجام عنوان کرده بود.

آخرین دور مذاکرات برجام ۳۰ خرداد برگزار شد و هنوز دولت ایران اعلام نکرده آیا مایل به ادامه مذاکرات است یا نه.

اخیراً چند منبع ایرانی به رویترز گفته بودند دولت ابراهیم رئیسی می‌خواهد برخی شروط جدید مانند فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در مذاکرات مطرح کند.

نامه احمدی‌نژاد به روحانی

با پایان یافتن کار دولت دوازدهم در روزهای پیش رو، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز در نامه‌ای تند به حسن روحانی به انتقاد از او پرداخته و نوشت که «موضوع مدیریت کرونا برای محاکمه جنابعالی و دولت شما کافی است.»

محمود احمدی‌نژاد در این نامه دولت روحانی را به «تمهید مقدمات ریختن خون مردم بیگناه، داغدار کردن خانواده‌ها، بردن آبروی کشور و توهین و اهانت به عموم مردم» متهم کرد. همین دست از انتقادها بارها متوجه دولت خود محمود احمدی‌نژاد بوده است.

رئیس‌جمهور پیشین در این نامه با دفاع از عملکرد دولت خود، دولت روحانی را «ضعیف‌ترین، فرسوده‌ترین و ناکارآمدترین کابینه بعد از انقلاب» خواند که هزینه‌های بسیار سنگین برای کشور داشت.

او در این نامه خطاب به روحانی نوشت: «حمایت علنی دولت شما از طالبان و دعوت آنان به ایران خدشه اساسی به حیثیت ملت ایران وارد کرد و در عقد قرارداد مخفی با دولت چین که هیچگونه اطلاعاتی از مفاد آن به مردم داده نشد نیز حتی روند صوری و تصویب در مجلس هم طی نشد.»

پیش از این حسن روحانی بارها از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و عملکرد دولت او را دلیل بسیاری از مشکلات فعلی کشور دانستند.

اظهارات آقای احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که سرکوب خونین اعتراضات سال ۱۳۸۸ بر زندگی سیاسی او سایه انداخته است، اعتراضاتی که متعاقب انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشاند.

معترضان محمود احمدی‌نژاد را به تقلب در آن انتخابات متهم کرده بودند. اما پاسخ نیروهای امنیتی به آن اعتراضات کشتار معترضان و دستگیری صدها تن از آنان و فعالان سیاسی و مدنی بود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان نیز از زمستان سال ۱۳۸۹ در خانه خود محصور شدند و این حصر تاکنون ادامه یافته است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، تسنیم، رادیو فردا / د.خ و پ.پ / پ.پ
XS
SM
MD
LG