لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

آمار کرونا در ایران؛ روحانی می‌گوید «دولت به قول خود در مسئله واکسیناسیون عمل کرد»


Iran -- Covid-19
Iran -- Covid-19

دو روز پس از آن‌که معاون کل وزارت بهداشت ایران از مردم ایران به خاطر عمل نکردن دولت به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا «عذرخواهی» کرد، رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه گفت که «به قول خودمان در مسئله واکسیناسیون عمل کردیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر ماه مدعی شد که دولت در زمینه کرونا و همچنین تحریم به مسئولیت خود عمل کرده است.

او در ادامه گفت که با اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار پول برای خرید واکسن، «الحمدالله واکسن‌ها وارد شود و واکسن داخلی هم به بازار آمده و ما می‌توانیم بگوییم که در هفته پیش رو شرایط بهتری مشاهده خواهد شد.»

آقای روحانی ادامه داد که تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر واکسن زده‌اند و روزانه ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفر واکسیناسیون در حال انجام است، «لذا ما می‌توانیم بگوییم به قول خودمان در مسئله واکسیناسیون عمل کردیم.»

اظهارات روحانی در حالی بیان می‌شود که پس از چندین ماه انتقاد و اعتراض مردم به عدم واردات واکسن کرونا و کندی روند واکسیناسیون در ایران، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ تیر، اذعان کرد که دولت ایران نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند.

معاون کل وزارت بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «فارغ از این‌که چه میزان قصور و تقصیر وجود دارد و این قصور و تقصیر متوجه چه کسانی است، از این‌که نتوانستیم به وعده‌های داده شده درباره واکسیناسیون وسیع‌تر عمل کنیم، از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

مسئولان جمهوری اسلامی از جمله وزیر بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌جمهور، طی ماه‌های گذشته بارها یا وعده تولید واکسن داخلی داده‌اند یا از واردات برخی واکسن‌های غیرایرانی خبر داده‌اند.

با این حال انتقادها به عدم واردات واکسن از زمانی آغاز شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده است. در این فاصله شمار گسترده‌ای از کشورها با استفاده از انواع واکسن‌ها موفق به کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور خود شدند، اما ایران همچنان با موج‌های تازه‌ای از شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه است.

آمار رسمی روز پنج‌شنبه وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید حکایت دارد که ۲ هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کرونا در ایران ۹ به سه میلیون و ۶۲۳ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است.

برهمین اساس ۲۲۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده اند و تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۸ هزار و ۶۳ نفر رسیده است.

این آمار همواره مورد تردید است و سازمان نظام پزشکی ایران تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، برآورد کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۸۰۴ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۱۷ نفر دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۲۱ دز رسیده است.

در همین حال محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر از ورود هشتمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر خبر داده و گفته است که روز پنجشنبه، ۳۱ تیرماه هشتمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر جهت توزیع سریع در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر در این مرحله یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰رصد دز واکسن به کشور وارد شد که با ورود این محموله ، مجموعا نه میلیون و ۳۰۴ هزار و هشتصد دز واکسن توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است.

همزمان رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت از غیبت بیش از ۴۰ درصد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی در اولین روز این آزمون خبر داده و گفته است که ۱۶ هزار و ۵۸ داوطلب در اولین روز آزمون ثبت نام کردند که ۴۰ درصد آنها در جلسه آزمون غایب بودند.

سعید هاشمی یک روز قبل اعلام کرده بود که ۴۳۵ داوطلب آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی به کرونا مبتلا شده‌اند.

آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۰ از امروز پنجشنبه، ۳۱ تیر برگزار می‌شود و تا روز جمعه اول مرداد ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

براساس جدیدترین رنگ بندی اعلام شده از وضعیت کرونایی کشور، ۲۳۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بر اساس گزارش های ایسناو ایرنا و رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG