لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

قاسمی سخنان هوک درباره سفر روحانی به عراق را «مداخله‌جویانه» خواند


بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

یک روز پس از موضع‌گیری برایان هوک، سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا درباره سفر حسن روحانی به عراق را «مداخله‌جویانه و غیرحرفه‌ای» خواند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی، سخنگو، روز سه‌شنبه گفت که روابط دو کشور ایران و عراق «بر پایه حسن همجواری و مناسباتی راهبردی است و قطعا برای حفظ این روابط از کسی اجازه نمی‌گیرند».

وی اضافه کرد: «عصبانیت این مقام آمریکایی تعجبی ندارد، چرا که به نظر می‌رسد این کشور با وجود صرف میلیاردها دلار در خاورمیانه، نتوانسته جایگاه مطلوبی در میان ملت‌های منطقه به دست آورد.»

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه، ۲۰ اسفند، در واکنش به سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد گفته بود، قصد نهایی جمهوری اسلامی این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.

وی تاکید کرده بود: «از این طریق خواهند توانست یک بزرگراه نظامی ایجاد کنند که سپاه پاسداران موشک، تسلیحات و نیروهای پیکارجو را در سراسر منطقه جابه‌جا کند.»

مقامات آمریکا بارها درباره «رفتارهای مخرب ایران» در منطقه هشدار داده‌اند و این رفتارها یکی از دلایل خروج ایالات متحده از برجام اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز همزمان با سفر روحانی به عراق نوشته بود که این سفر حامل پیامی برای ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آمریکا، در مورد حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق خواهد بود، عرصه‌ای که می‌تواند محل افزایش تنش‌ها بین واشینگتن و تهران باشد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق به یکی از کشورهای کلیدی در مبادلات مالی و تجاری با ایران تبدیل شده‌ است.

در این میان، خبرگزاری رسمی عراق از قول ایرج مسجدی گزارش داده است که ایران در نظر دارد حجم تجارت دوجانبه با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

هرچند دولت عراق در زمان نخست‌وزیری حیدرالعبادی اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا را رعایت می‌کند.

در همین حال مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۱ اسفند، در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و شماری از وزیران نفت، گفته‌ است که ایالات متحده همچنان متعهد به قطع کامل صادرات نفت ایران است.

سخنانی که می‌تواند به عراق نیز اشاره داشته باشد.

قرار است رئیس‌ جمهوری ایران امروز با آیت‌الله علی سیستانی قدرتمندترین و بانفوذترین شخصیت مذهبی شیعه در عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

بر اساس این گزارش‌ها، حسن روحانی اولین رئیس جمهور ایران است که با آقای سیستانی دیدار خواهد کرد. پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، با این مرجع تقلید شیعه دیدار کرده بود.

منابع: خبرگزاری‌های صداوسیما و ایرنا و وب‌سایت رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG