لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

ادامه تظاهرات فلسطینی‌ها در مرز غزه؛ رومانی هم سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کند


در حالی که دولت رومانی تصمیم گرفته تا سفارت خود را در اسرائیل از تل آویو به اورشلیم منتقل کند، و نخست وزیر اسرائیل نیز گفته که «حداقل شش کشور دیگر آماده انتقال سفارت به اورشلیم هستند»، فلسطینیان جمعه سی و یکم فروردین، برای سومین هفته پی در پی در مرزهای غزه با اسرائیل تظاهرات کردند.

به گزارش رسانه‌های رومانی و اسرائیل، شماری از وزیران دولت رومانی پنجشنبه سی فروردین، همزمان با هفتادمین سالروز استقلال اسرائیل، اعلام کردند که تصمیم بخارست برای انتقال سفارت رومانی به اورشلیم، «نهایی» شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، دولت رومانی «به زودی» رسما این تصمیم را اعلام خواهد کرد. رسانه‌های بخارست نوشته‌اند که رومانی «جدول زمانی انتقال سفارت را نیز تعیین کرده است».

در این میان، رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردانی، پنجشنبه در دیدار با نماینده رومانی در سرزمین‌های فلسطینی، از بخارست خواست پیش از اعلام تصمیمش، در این باره بازنگری کند.

اما هندوراس نیز هفته گذشته در آستانه جشن‌های استقلال اسرائیل اعلام کرد که کنگره آن کشور هم انتقال سفارت به اورشلیم را تصویب کرده است؛ نخست وزیر اسرائیل و رییس جمهوری هندوراس که در دانشگاه اسرائیل تحصیل کرده است، مناسبات بسیار نزدیکی دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ضیافت روز استقلال در اقامتگاه ریاست جمهوری برای سفیران خارجی، گفته که شمار دیگری از کشورها منتظر فرصت مناسب برای اعلام انتقال سفارت خود به اورشلیم هستند و «دستکم شش کشور» گفته‌اند که این تصمیم را بزودی اعلام می کنند. وی نام این کشورها را ذکر نکرد. اما پیشتر اسامی برخی از کشورهای اروپایی مانند مجارستان در رسانه‌ها ذکر شده بود.

آقای نتانیاهو این را نیز گفت که اسرائیل برای ده کشور نخستی که در اورشلیم سفارت دائر کنند، «امتیازات ویژه» در نظر خواهد گرفت و «خدمات خاص» در اختیار آنها قرار خواهد داد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نیز شامگاه چهارشنبه همزمان با آغاز جشن‌های استقلال اسرائیل، در پیام شادباش به این کشور، در توییت خود نوشت که «مشتاق انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در ماه آینده است».

آقای ترامپ از پانزدهم آذر سال گذشته اعلام کرد که آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کند. انتقال سفارت آمریکا پانزدهم ماه مه برابر با بیست و پنجم اردیبهشت،که هفتادمین سالروز به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل توسط هری ترومن، رییس جمهوری وقت آمریکا است، عملی می‌شود.

در این میان، تظاهرات «بازگشت» در غزه، که از «روز زمین» آغاز شده و به گفته فلسطینیان تا بیست و پنجم اردیبهشت ادامه خواهد یافت، جمعه سی و یکم فروردین، ادامه یافت.

در حالی که در نخستین جمعه، سی هزار تن و در دومین جمعه حدود بیست هزار فلسطینی در اعتراض‌ها شرکت کردند و در مجموع حدود سی کشته دادند، در سومین جمعه، شمار تظاهرکنندگان تنها سه هزار تن بود اما سه مرد کشته و تعدادی نیز زخمی شدند؛ کشته‌ها یک مرد ۲۴ ساله در شمال غزه، یک مرد ۲۵ ساله در شرق جبالیا و یک مرد ۲۵ ساله در جنوب باریکه غزه بودند.

با وجود کاهش محسوس شمار تظاهرکنندگان، همانند دو جمعه گذشته، یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس و اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، به طور جداگانه در میان تظاهرکنندگان حضور یافتند تا از آنها تمجید، و اسرائیل را نکوهش کنند. هنیه گفت «منتظر تظاهرات بزرگ در "یوم النکبه" باشید».

اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، که جمعه همراه با فرماندهان ارشد ارتش از مرزهای جنوب دیدار کرد، به حماس هشدار داد که در صدد تحریک نباشد و گرنه سرکوب خواهد شد؛ وی گفت که اسرائیل دنبال ماجراجویی نیست و تنها از امنیت خود و مردمش دفاع می‌کند.

ارتش اسرائیل در طول جمعه بیانیه‌هایی را از هوا در آن سوی مرز می‌انداخت تا به فلسطینیان هشدار دهد که «به مرز نزدیک نشده و بازیچه سران حماس نشوند». ارتش اسرائیل در خصوص دو کشته فلسطینی نیز تاکید کردکه تلاش فلسطینیان را برای عبور از حفاظ‌های مرزی «تحمل نخواهد کرد».

ارتش اسرائیل همچنین تصویر یکی از بادبادک‌های فلسطینی‌ها را که با نشان صلیب شکسته نازی‌ها رنگ‌آمیزی شده بود، منتشر کرد. فلسطینیان در روزهای گذشته بادبادک‌هایی را که در انتهای آن کوکتل مولوتوف مشتعل قرار دارد، به سوی خاک اسرائیل به پرواز در می‌آورند تا با فرود آمدن در مزارع کشاورزی اسرائیل ایجاد آتش‌سوزی کند.

فلسطینیان استقلال اسرائیل را برای خود «نکبه» (به عربی به معنی «فاجعه») می‌دانند. اسرائیل، طبق تقویم عبری در روزهای گذشته استقلال خود را جشن گرفت و فلسطینیان در پانزدهم ماه مه که تاریخ میلادی استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بود، آیین‌های اعتراضی «یوم النکبه» را برگزار می‌کنند.

جنبش فلسطینی فتح می‌گوید که شرق بیت المقدس باید پایتخت کشور آتی فلسطین باشد و حماس نیز می‌گوید در سراسر بیت المقدس و ارض فلسطین اسرائیل حق حیات ندارد؛ در این میان اما قطار گفت‌وگوهای صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردانی از سال ها پیش از حرکت باز ایستاده است.

XS
SM
MD
LG