لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

جورج شولتس، وزیر خارجه آمریکا در دولت ریگان، در صد سالگی درگذشت


جرج شولتس در سال ۲۰۰۰
جرج شولتس در سال ۲۰۰۰

جورج شولتس، وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت رونالد ریگان و از مخالفان فروش سلاح به ایران در ازای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان، در ۱۰۰ سالگی درگذشت.

آقای شولتس بیشتر سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی را صرف بهبود بخشیدن به روابط کشورش و اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد کرد.

این سیاستمدار برجسته همچنین در راستای ایجاد بستری برای دستیابی به صلح در خاورمیانه بسیار کوشید.

او با کسب مدرک دکترای اقتصاد صنعتی از دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی از غول‌های جامعه دانشگاهیان آمریکا و همچنین چهره‌ای برجسته در دنیای تجارت و دیپلماسی به شمار می‌رفت.

از اواسط دهه ۱۹۸۰، اختلاف نظرهایی میان شولتس و ریگان به وجود آمد. این اختلاف‌نظرها زمانی رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفت که در سال ۱۹۸۵، موضوع فروش مخفیانه سلاح به ایران مطرح شد.

برخی مقامات آمریکا امیدوار بودند از این طریق آزادسازی آمریکایی‌های گروگان‌ شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان را تضمین کنند. آقای شولتس مخالف فروش سلاح به ایران بود ولی رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری آمریکا، خلاف نظر وی تصمیم گرفت و میلیون‌ها دلار پول حاصل از این معامله خرج چریک‌های کنترل در نیکاراگوا شد که علیه دولت مرکزی می‌جنگیدند.

جورج شولتس در دولت رونالد ریگان، به مدت شش سال و نیم تصدی وزارت خارجه ایالات متحده را بر عهده داشت. از جنگ جهانی دوم به این سو، او دومین سیاستمدار تاریخ آمریکاست که طولانی‌ترین مدت تصدی این مقام را در کارنامه خود دارد.

پیش از او، دین راسک با هشت سال سابقه تصدی مقام وزارت خارجه در دوران ریاست جمهوری جان اف. کندی و لیندن بی. جانسون، رکوردی بی‌سابقه را به ثبت رسانده بود.

گزارش‌ها حاکی است که جورج شولتس روز شنبه ۱۸ بهمن در محل اقامتش در دانشگاه استنفورد از دنیا رفته است.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود، تصدی سه مقام اصلی در کابینه‌های جمهوریخواه را بر عهده گرفت.

پیش از تصدی مقام وزارت خارجه در ژوییه ۱۹۸۲، آقای شولتس به عنوان وزیر کار، وزیر خزانه‌داری و رئیس دفتر مدیریت و بودجه در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در دولت فدرال آمریکا خدمت کرده بود.

جورج شولتس پس از بازنشستگی تا حد زیادی از دنیای سیاست کناره گرفت اما از مدافعان افزایش توجه و تمرکز بر معضل تغییرات اقلیمی بود.

او کمتر از یک ماه پیش، صد سالگی‌اش را جشن گرفته بود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس/ آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG