لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

«کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان» از صدور احکام جدید برای متهمان پرونده عجمیان خبر داد


شماری از بازداشت‌شدگان پرونده روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در اعتراضات کرج
شماری از بازداشت‌شدگان پرونده روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در اعتراضات کرج

کانال تلگرامی «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، از صدور احکام تازه‌ای برای بازداشت‌شدگان پرونده کشته‌شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در مراسم چهلم حدیث نجفی، معترض کشته‌شده در اعتراضات کرج خبر داد.

بابک پاک‌نیا، وکیل شماری از این متهمان این پرونده که به «اتوبان کرج» شهرت دارد نیز در توئیتی، در این زمینه توضیحاتی ارائه کرده است.

در پرونده رسیدگی به کشته‌شدن عجمیان، تاکنون دو نفر اعدام شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در جدیدترین حکم این پرونده، حمید قره‌حسنلو به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» و فرزانه قره‌حسنلو به «۵ سال حبس در تبعید در مشهد»، محکوم شده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان همچنین اعلام کرد که حسین محمدی، رضا آریا و مهدی محمدی نیز در این پرونده به «۱۰ سال»، محمدامین اخلاقی به «۵ سال» و علی معظمی گودرزی به «۳ سال حبس» محکوم شده‌اند.

بابک پاک‌نیا نوشته که درباره موکلین خود در این پرونده از جمله حسین محمدی و میلاد چارانی، به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

هنوز قوه قضائیه جمهوری اسلامی در این زمینه، خبری منتشر نکرده است.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست، و همسرش فرزانه، ۱۲ آبان سال گذشته پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، دختر نوجوان کشته شده در کرج، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

پس از آن خبر رسید که بر اساس حکم دادگاه انقلاب، آقای قره‌حسنلو به اتهام «مشارکت» در کشته شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام، و فرزانه، همسرش، به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شده است.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه بود تا جایی که ۱۳ دی ۱۴۰۱، امیر هاشمی،‬ مدیر روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کمال‌شهر کرج خبر داد.

او خبر داد که بر اساس این تصمیم، «حکم صادره» برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا «به جهت نقص در تحقیقات نقض شد»، اما [رأی] فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی... ابرام [= تائید] شد.»

حکومت جمهوری اسلامی محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض را به اتهام نقش داشتن در کشته شدن روح‌الله عجمیان اعدام کرده است.

روح‌الله عجمیان یکی از نیروی‌های بسیج جمهوری اسلامی بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران حضور داشت.

تصاویر او در حالی که اسلحه کلاشینکف در دست داشته و برای سرکوب معترضان آموزش می‌دید بعدها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


محمد حسینی، معترض بازداشتی، پیشتر اتهامات منتسب به خود مبنی بر نقش داشتن در مرگ عجمیان را رد کرده و وکیل او به دنبال اولین دیدارش با آقای حسینی تأکید کرد که اقرارهای موکلش همگی «تحت شکنجه» اخذ شده و بنابراین از وجاهت قانونی برخوردار نیست.

در مورد محمدمهدی کرمی نیز اکانت «۱۵۰۰ تصویر» در توئیتر خبر داده بود که او در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی گفته است.

به گفته آقای کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

علاوه بر محسن برهانی، وکیل دادگستری، شماری از کاربران فضای مجازی نیز نوشته‌اند اگر جمهوری اسلامی برای ارعاب معترضان، در اعدام کرمی و حسینی، عجله نمی‌کرد، احتمالا احکام آنها نیز تعدیل می‌شد و دست‌کم اعدام نمی‌شدند.

XS
SM
MD
LG