لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

توافق روس‌نفت و کردستان عراق برای ساخت خط لوله نفتی


دو ماهی بعد از توافق شرکت «روس‌نفت» روسیه با دولت اقلیم کردستان عراق برای ساخت خط لوله‌ای جهت انتقال گاز از کردستان عراق به ترکیه، اکنون طرفین به توافق رسیده‌اند یک خط لوله نفتی جدید نیز در کردستان عراق احداث شود.

اعلام خبر این توافق توسط شرکت روس‌نفت درست یک روز بعد از انتقاد سخت دولت مرکزی عراق از عقد قراردادهای شرکت‌های خارجی با اقلیم کردستان بدون کسب رضایت از دولت مرکزی انجام می‌شود.

دولت اقلیم کردستان عراق طی سال‌های گذشته روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت این منطقه را از طریق خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می‌کرد. اما پس از برگزاری همه‌پرسی و خشم دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران، تنش‌ها افزایش یافت و سرانجام دولت مرکزی عراق به تازگی نیروهای خود را راهی برخی از مناطق تحت کنترل کردها کرده و به‌ویژه مناطق نفتی کرکوک را به تصرف دوباره خود درآورد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه گزارش داد که صادرات نفت اقلیم کردستان از راه ترکیه به بازارهای جهانی طی روزهای گذشته به ۲۲۵ هزار بشکه در روز سقوط کرده‌است.

پیشتر دولت ترکیه تهدید کرده بود که در صورت پافشاری کردها بر جدایی از عراق، تنبیهات اقتصادی علیه این منطقه وضع خواهد کرد و احتمالاً جلوی صادرات نفت کردستان را خواهد گرفت.

اکنون، وب‌سایت رسمی شرکت روس‌نفت روز جمعه، ۲۸ مهرماه گزارش داده‌است که بعد از توافق‌های اولیه، نهایتاً این شرکت با دولت اقلیم کردستان عراق به جمع‌بندی نهایی برای ساخت یک خط لوله نفتی جدید رسیده‌است. بر اساس این گزارش، کنسرسیومی برای این پروژه ایجاد خواهد شد و احتمالاً سهم شرکت روس‌نفت در اجرا کردن این پروژه، ۶۰ درصد و شرکت‌های اقلیم کردستان ۴۰ درصد خواهد بود.

ایگور سچین رئیس روس‌نفت می‌گوید که این خط لوله هم منافع راهبردی شرکت را تأمین خواهد کرد و هم مسیری برای رساندن نفت به پالایشگاه‌های این شرکت در آلمان خواهد بود. این گزارش نگفته‌است که مسیر این خط لوله دقیقاً چه خواهد بود و با وجود خط لوله کرکوک-جیهان، اصولاً چه نیازی به ساخت خط لوله جدید احساس می‌شود.

بر اساس گزارش دیگری که سایت رسمی شرکت روس‌نفت منتشر کرد، این شرکت روز پنج‌شنبه هفته جاری قرارداد «مشارکت در تولید» نفت نیز با دولت اقلیم کردستان امضا کرده‌است. قرارداد مشارکت در تولید قراردادی است که شرکت خارجی در ازای توسعه میدان نفتی، مالک بخشی از ذخایر و تولید همان میدان می‌شود. این گزارش می‌افزاید که این قرارداد شامل توسعه پنج بلوک نفتی با ذخایر ۶۷۰ میلیون بشکه می‌باشد که سهم شرکت روسی ۸۰ درصد خواهد بود.

قبلاً، این شرکت روسی با اقلیم کردستان برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت انتقال سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز این منطقه به ترکیه خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG