لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

وزیر بازرگانی آمریکا در واکنش به «اسناد پارادایز» گفت چیزی را پنهان نکرده‌است


ویلبر راس
ویلبر راس

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، پس از انتشار اسنادی از سرمایه‌گذاری‌های ثروتمندان جهان*، که بخشی از آن‌ها به خود او مربوط می‌شود، می‌گوید جزئیات سرمایه‌گذاری در کشتی‌رانی همکار با یک شرکت وابسته به نزدیکان پوتین را، به‌طور دقیق آشکار کرده بود.

آقای راس در عین حال گفته احتمالا مابقی سهام خود در شرکت مذکور را عرضه خواهد کرد.

وزیر بازرگانی آمریکا، ۱۵ آبان، به شبکه خبری بلومبرگ گفته او سهام خود در شرکت خصوصی کشتی‌رانی «نویگیتر هولدینگز» را عرضه کرده بود.

بخشی از میلیون‌ها سند تازه‌منتشر‌شده در مورد سرمایه‌گذاری ثروتمندان جهان در «گریزگاه های مالیاتی» به ویلبر راس، وزیر بازرگانی دولت دونالد ترامپ، مربوط شده‌است. در این اسناد گفته می‌شود او در یک شرکت کشتی‌رانی سرمایه‌گذاری کرده بود، که با شرکت دیگری، تحت کنترل نزدیکان ولادیمیر پوتین، در ارتباط کاری قرار دارد.

شرکت سهامی خصوصی راس زمانی صاحب بخش اصلی سهام شرکت «نویگیتر هولدینگز» بود؛ کشتی‌رانی که گاز شرکت روسی «سیبور» را حمل می‌کند. بخشی از شرکت سیبور متعلق به گنادی تیمچـِـنکو، دوست رئیس‌جمهوری روسیه است. روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌است داماد پوتین نیز از دیگر صاحبان این شرکت صادرکننده گاز است. تیمچـِـنکو در ارتباط با اتهام‌های وارد شده به روسیه در مورد دخالت در اوضاع داخلی اوکراین، تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد.

بنا بر «اسناد پارادایز»، راس پس از آن‌که رهبری وزارت بازرگانی را در دست گرفت، همچنان به روابط خود با شرکت کشتی‌رانی ِ همکار با شرکت مرتبط با نزدیکان پوتین، ادامه داده‌است.

بنا بر مدارک رسمی دولت، پس از آن‌که راس به‌عنوان وزیر بازرگانی آمریکا انتخاب شد، بخش‌هایی از سهام خود در «نویگیتر هولدینگز» را فروخته بود، اما بین دو تا ۱۰ میلیون دلار از آن را هنوز در اختیار دارد. روزنامه نیویورک‌تایمیز گزارش داده بود این سهام توسط مجموعه‌ای پیچیده از شرکت‌ها در جزایر کیمن نگه‌داری می‌شود. کیمن بخشی از مستعمره فرادریایی بریتانیا است و در کارائیب قرار دارد.

هنوز مدرک و سندی وجود ندار که دال بر «غیرقانونی» بودن فعالیت‌ها و اقدامات افراد و شرکت‌های نام‌برده در اسناد پارادایز باشد. با این همه موضوع ارتباط وزیر بازرگانی دولت آقای ترامپ با شرکتی که رابطه کاری آن به روسیه می‌رسد، در زمانی‌که اتهام‌ «دخالت‌های» روسیه در انتخابات آمریکا تحت بررسی نهادی قانونی است، توجهاتی را به خود جلب کرده‌است. این موضوع ممکن است به پرسش‌هایی در زمینه «تعارض منافع» نیز دامن بزند.

راس در مصاحبه‌هایی که روز دوشنبه با رسانه‌های مختلف انجام داده، تاکید کرده‌است که جزئیات مربوط به سهام خود را، بر پایه اصول و ضوابط دولت، آشکار کرده‌است.

او به شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید «همه چیز آشکار بود، هی‌چیز نامناسبی وجود ندارد، و اگر مردم از این ماجرا به نتیجه‌ دیگری برسند، به‌خاطر این است که رسانه‌ها این وقایع را پیچانده‌اند و آن را تبدیل کرده‌اند به موضوعی که واقعیت ندارد».

علاوه بر آقای راس، روسیه نیز به انتشار بخش‌هایی از اسناد پارادایز واکنش نشان داده‌است و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آن کشور گفته این اسناد اهمیت زیادی ندارد.

اسناد مربوط به فعالیت‌های دو نهاد خدماتی و ۱۹ «گریزگاه مالیاتی» و سرمایه‌گذارانی که از این خدمات بهره برده‌اند، نخست به‌دست روزنامه آلمانی زودویچه ‌تسایتونگ رسید. سپس اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران پژوهشی (آی‌سی‌آی‌جی) که مقر آن در آمریکا است، آن‌ها را با ده‌ها رسانه و خبرگزاری، از جمله بی‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز و گاردین به اشتراک گذاشت. این رسانه‌ها نیز در بررسی و تحلیل این مدارک، یاری می‌کنند.

«آی‌سی‌آی‌جی» همان نهادی‌ست که مدارک موسوم به «اسناد پاناما» را در سال ۲۰۱۶ آشکار کرد. اسناد پاناما نیز مجموعه‌ای بزرگ از اطلاعات و مدارک در مورد «گریزگاه های مالیاتی» و «شرکت‌های پوششی» برای فرار مالیاتی چهره‌های سرشناس جهان را در برمی‌گرفت.

--------------------------------------
رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست و لینک‌ها به منابع دیگر با هدف اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG