لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

روحانی: اگر رژیم گذشته انتخابات برگزار می‌کرد نیازی به انقلاب نبود


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز ۲۲ بهمن، در مراسم چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب ۵۷
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز ۲۲ بهمن، در مراسم چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب ۵۷

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز ۲۲ بهمن، در مراسم راهپیمایی سالگرد انقلاب ۵۷ با ذکر این‌که «انقلاب بر مبنای آن بود که درب انتخابات بسته شده بود»، گفت که اگر رژیم گذشته «به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود.»

او اضافه کرد که «اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت را برگزینند و انتخاب کنند. در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند. بین استقلال و وابستگی مردم استقلال را انتخاب کنند. اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالم و آزاد ملی تن می‌داد انقلابی نمی‌شد.»

حسن روحانی افزود که «انسداد درب انتخابات» در دوره حکومت پهلوی باعث شد که مردم انقلاب کنند تا «راه را برای انتخابات باز کنند.»

رئیس جمهوری ایران در ادامه حکومت جمهوری اسلامی را «مردم‌سالار» و مبتنی بر «همه‌پرسی» دانست. این در حالی است که درخواست‌های حسن روحانی برای برگزاری نوعی از همه‌پرسی در ایران در مورد برخی مسائل همواره بی‌پاسخ مانده است.

منتقدان جمهوری اسلامی هم همواره نسبت به نظارت استصوابی در انتخابات‌ها و رد صلاحیت‌های گسترده انتقاد داشته‌اند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در ادامه گفت که «من می‌خواهم به سؤالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم که چرا ملت ایران در چهل و یک سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و چرا رژیم گذشته را سرنگون کرد.»

او گفت: «برخی فکر می‌کنند انقلاب اسلامی حادثه‌ای بود که ۴۱ سال پیش تحقق پیدا کرد. پدران، مادران، برادران و خواهران ما در آن عصر بود که راه انقلاب را برگزیدند و از ما می‌پرسند که آیا امروز هم ناچاریم همان راه ۴۱ سال پیش را دنباله‌روی و پیروی کنیم.»

آقای روحانی افزود: «پاسخ این است که حضور مردم و انتخاب مردم منحصر به ۴۱ سال پیش نبوده است در نظام جمهوری اسلامی هر روز مردم در انتخابات‌های رسمی یا غیررسمی شرکت کرده‌اند.»

دو روز پیش از این، با نزدیک شدن سالگرد انقلاب ۵۷، شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در پیامی با اشاره به برگزاری مناسبت‌های دولتی ۲۲ بهمن نوشت که «غاصبان» ایران قرار است در آن روز «واپسین جنایت خود در پی کشتار آبان‌ماه را در نمایشی مسخره لاپوشانی کنند.»

اعتراضات آبان‌ماه امسال که با سرکوب شدید روبه‌رو شد و به نوشته خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ کشته داد، پس از افزایش شدید قیمت بنزین در ایران آغاز شد و در شعارها، رنگ و بوی سیاسی ضد حکومتی به‌خود گرفت.

هشدار فعالان سیاسی و اجتماعی

در همین حال، ۲۶ تن از فعالان سیاسی و اجتماعی در بیانیه‌ای به مناسبت چهل و یکمین سالگرد انقلاب بهمن ۵۷، نسبت به عواقب بحران‌های کنونی در ایران هشدار دادند و بر ضرورت آغاز اصلاحات ساختاری تأکید کردند.

به گزارش وب‌سایت زیتون، نزدیک به نیروهای ملی – مذهبی، آنها با اشاره به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران نوشتند که نظام حاکم کارنامه‌ای غیرقابل دفاع دارد و حاصل پروژه ۴۰ سالهٔ آن، جامعه‌ای بیمار، مضطرب، ناامید و نگران است. امضاکنندگان بیانیه خواستار بازبینی قوانین اساسی با مراجعهٔ مجدد به آرای عمومی شدند.

به نوشته این فعالان، در غیر این صورت، باید در انتظار وقوع و تشدید اعتراض‌ها و شورش‌های پیاپی و فروپاشی تدریجی یا دفعتی نظم حاکم بود.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، هاشم آقاجری، قربان بهزادیان‌نژاد، علیرضا بهشتی شیرازی، علیرضا بهشتی، امیر خرم، علیرضا رجایی، رضا رئیس طوسی، احسان شریعتی، کیوان صمیمی، طاهره طالقانی، ابوالفضل قدیانی، فاطمه گوارایی، سعید مدنی و لطف‌الله میثمی هستند.

XS
SM
MD
LG