لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

سهم روحانی از شیوع کرونا


حسن روحانی در بسیاری موارد حرف‌هایی متناقض با نهادهای تحت نظارت خود مطرح کرده است
حسن روحانی در بسیاری موارد حرف‌هایی متناقض با نهادهای تحت نظارت خود مطرح کرده است

از آن شنبه که قرار بود همه‌چیزبه «حالت عادی» بازگردد، تا این جمعه ۴۰ روز می‌گذرد؛ هیچ چیز به «حالت عادی» بازنگشته است و آمار رسمی دولت - که در صحت آن همواره تردید جدی وجود داشته - از ۹۵ مورد ابتلا در آن شنبه به حدود ۵۵ هزار مورد در این جمعه رسیده است.

اوضاع رو به بهبودی است... این یکی از جمله‌های محبوب حسن روحانی در مقاطع مختلف شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران بوده که آن را به شکل‌های مختلف تکرار کرده است. چه اوایل اسفندماه که آمار رسمی و غیر قابل اطمینان دولتی از قربانیان ویروس کرونا ۱۵ نفر بود، چه یک ماه بعد از آن در اوایل فروردین که آمار قربانیان به ۲ هزار نفر رسیده بود و روزی هم بین ۲ تا ۳ هزار مورد جدید ابتلا اعلام می‌شد. در طول تمامی این دوران، از نظر او که ریاست ستاد مقابله با کرونا را برعهده دارد، شرایط «امیدوارکننده» بود.

ساعت ششم - سهم روحانی از شیوع کرونا
please wait

No media source currently available

0:00 0:52:44 0:00
لینک مستقیم

چه در ۶ اسفندماه که آمار رسمی مرگ و میر به ۲۰ نرسیده بود، چه یک ماه بعد از آن در ۵ فروردین که این آمار سرشار از تردید از ۲۷۰۰ گذر کرده بود و چه یک هفته پس از آن، در ۱۳ فروردین که کرونا جان بیش از ۳۱۰۰ را گرفته بود، کلیدواژه‌های رئیس جمهوری ایران ثابت و خوشبینانه باقی ماند: «کاهش ورودی بیمارستان‌ها» و «روند نزولی مرگ‌ومیر»؛ گفته‌هایی که حتی با آمارهای وزارت بهداشت تحت نظر خود او هم در تعارض است.

رئیس جمهوری اسلامی در طول این مدت نقش خودش را به‌عنوان دشمن شماره یک قرنطینه تثبیت کرده است. دو روز بعد از آن‌که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روز ۲۳ اسفند خبر از آغاز روند خلوت کردن اماکن عمومی داد، حسن روحانی گفت «چیزی به نام قرنطینه نداریم...» و این که «همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند».

او همچنبن مبلغ اصلی این تئوری توطئه است که دشمن می‌خواهد تعطیلمان کند. روحانی این مضمون را که «همه مراقبت کنند، اما از طرفی همه باید فعالیت کنیم» در طول یک ماه گذشته به دفعات تکرار کرده است.

او سهم بسزای خود را در پخش اطلاعات نادرست هم داشته است؛ چه در ۲۶ اسفند که از او نقل و سپس تکذیب شد که «از مرحله پیک شیوع کرونا عبور کرده‌ایم»، چه در ۴ فروردین که همزمان با ابراز نگرانی‌های عمیق و گسترده کارشناسان دولت خودش از جابه‌جایی‌های نوروزی گفت گزارش‌ها نشان می‌دهد مسافران «قرنطینه شخصی و داوطلبانه را همه اجرا می‌کنند» و چه در یکی از معروف‌ترین جملاتش که روز سه‌شنبه ۶ اسفند به زبان آورد و پیش‌گویی کرد که «از شنبه همه چیز به حالت عادی بازمی‌گردد».

در این برنامه به بررسی نقش حسن روحانی در شیوع بیماری کووید ۱۹ می‌پردازیم.

XS
SM
MD
LG