لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

درخواست روحانی از ژاپن برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران


روحانی و شینزو آبه
روحانی و شینزو آبه

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، خواستار سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه‌های نفت و گاز ایران شد.

بنا به گزارش سایت رسمی وزارت خارجه ژاپن، این دیدار روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده‌است. روحانی در این دیدار ۴۰ دقیقه‌ای، همچنین خواستار سرمایه‌گذاری ژاپن در دیگر بخش‌ها، از جمله محیط زیست شده‌است.

نخست وزیر ژاپن نیز اعلام کرده‌است که از گسترش فعالیت‌های شرکت‌های این کشور در ایران حمایت می‌کند.

قبلاً سایت رسمی وزارت خارجه ژاپن اول سپتامبر، ماه جاری میلادی، گزارش داده بود که ماساهیکو کومورا فرستاده ویژه دولت ژاپن که همزمان معاون رئیس حزب لیبرال دموکراسی این کشور است، به ایران سفر خواهد کرد.

اکنون، گزارش جدید از قول نخست وزیر، دیدار دو روزه ۵ سپتامبر آقای کومورا با روحانی در تهران را «بسیار معنادار» توصیف کرده و می‌نویسد که روحانی در دیدار با شینزو آبه، وی را به تهران دعوت کرده و نخست وزیر ژاپن اعلام کرده‌است که امیدوار است در زمان مناسب سفری به ایران داشته باشد.

در همین زمینه، نشریه پلاتز گزارش داده‌است که غول نفتی ژاپن، شرکت اینپکس، ۱۳ سپتامبر اعلام کرده که ممکن است در مناقصه میدان نفتی آزادگان شرکت کند، اگرچه معلوم نیست کدام شرکت ایرانی باید همکار اینپکس در این پروژه باشد.

بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران، موسوم به «آی‌پی‌سی»، شرکت‌های خارجی ملزم هستند که یک شریک ایرانی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز انتخاب کنند.

اینپکس همچنین گفته‌است که معلوم نیست آیا شرکت ملی نفت ایران این شرکت را بعنوان اپراتور معرفی کند یا نه.

علی کاردر رئیس شرکت ملی نفت ایران ماه گذشته در مصاحبه با مجله «ایران پترولیوم» گفته بود که تاکنون ۱۵ شرکت بین‌المللی برای توسعه این میدان عظیم نفتی اعلام علاقه کرده‌اند. ایران تاکنون صلاحیت ۳۴ شرکت خارجی و داخلی را برای مشارکت در مناقصه‌های نفت و گاز بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی تأیید کرده‌است.

این شرکت ژاپنی قبلاً در سال ۲۰۰۴، با سهمی ۷۵ درصدی اپراتور پروژه توسعه آزادگان جنوبی بود، اما در سال ۲۰۰۶ و اوج‌گیری فشارها بر ایران به‌خاطر فعالیت‌های هسته‌ای، سهم خود را به ۱۰ درصد کاهش داد و نهایتاً در سال ۲۰۱۰ کلاً از پروژه کنار کشید.

هم اکنون میدان آزادگان (شمالی و جنوبی) روزانه ۱۲۵ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. ایران می‌خواهد این رقم را به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

ایران می‌گوید برای توسعه پروژه‌های انرژی خود تا پنج سال آینده نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که نیمی آن برای توسعه میادین نفت و گاز مصرف خواهد شد.

تاکنون، کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه و متشکل از شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین و «پتروپارس» ایران قراردادی برای توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار امضا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG