لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

حسن روحانی به هند رفت


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم هند شد. وی به دعوت رسمی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند عازم این کشور شده‌است.

در آستانه سفر حسن روحانی به هند چند دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته بودند که وی انتظار دارد هند به رغم فشارهای آمریکا در طرح‌های اقتصادی و نفت‌وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند.

ترغیب هند به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی ایران و همکاری بیشتر در توسعه بندر چابهار از اهداف این سفر است.

علاقه هند به توسعه چابهار از آنجا نشأت می‌گیرد که از این طریق آن کشور می‌تواند با دور زدن رقیب خود پاکستان، راهی ترانزیتی به آسیای میانه بگشاید. پاکستان نیز با پروژه‌های خود در بندر گوادر، در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز خود با ایران، به رقابت با پروژه چابهار برآمده است.

همزمان روزنامه «تایمز اقتصادی» هند گزارش داده که یک شرکت نفتی هند به ایران پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۶٫۲ میلیارد دلاری در میدان گازی «فرزاد ب» را داده‌است.

قرار است آقای روحانی در این سفر سه‌روزه که از صبح روز پنج‌شنبه (۲۶ بهمن) آغاز شده، ابتدا در حیدرآباد با شماری از مسلمانان و روحانیون اسلامی هند، دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم آن کشور دیدار کند و پس از آن عازم دهلی نو شود.

امضای ۱۵ توافقنامه و یادداشت همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور، انتشار یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند و امضای موافقت‌نامه ارتقا همکاری‌های کنسولی بین تهران و دهلی از جمله تسهیل روادید، از اهداف این سفر اعلام شده‌است.

قرار است روحانی علاوه بر دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با رامنات کنوید، رئیس‌جمهور این کشور و نیز سوشما سواراج، وزیر خارجه هند هم دیدار داشته باشد. وی همچنین در نشست اقتصادی ایران و هند شرکت خواهد کرد.

در این سفر، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، هیاتی مرکب از فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی نیز همراه با روحانی به هند سفر کرده‌اند.

هند یکی از شرکای تجاری ایران و وارد کننده نفت خام از ایران است. میانگین صادرات نفت خام ایران به هند که در دوران تحریم‌ها به‌شدت کاهش یافته بود اکنون ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

بزرگترین پروژه مشترک دو کشور توسعه بندر چابهار است که هند تعهد کرده ۵۰۰ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کند.

سه کشور هند، افغانستان و ایران دو سال پیش توافق کردند با گسترش ظرفیت بندر چابهار و احداث راه و راه‌آهن مسیر جدید صدور محصولات هند به آسیای مرکزی و روسیه را از طریق بندر چابهار راه اندازی کنند.

سال گذشته هند با صدور ۱۳۰ هزار تن گندم به افغانستان مسیر بندر جدید چابهار را افتتاح کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند سال گذشته به دعوت روحانی از ایران دیدار کرد.

در سفر مودی به تهران، ده‌ها قرار داد میان دو کشور به امضا رسید. قرارداد چابهار نیز میان وزیران ترابری هند، ایران و افغانستان در حضور مودی، روحانی و اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد، جزئیات سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند برای تجهیز بندر چابهار در جنوب شرقی ایران آورده شده‌است.

این بندر که دارای اهمیت راهبردی است، مسیر ترانزیتی هند به ایران و افغانستان را با دور زدن پاکستان هموار خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG