لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

واکنش مقام‌های تهران به سقوط: «جمهوری اسلامی از این اشتباه فاجعه‌بار متأسف است»


حسن روحانی اندکی پس از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح، بیانیه‌ای منتشر کرد
حسن روحانی اندکی پس از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح، بیانیه‌ای منتشر کرد

رئیس‌جمهوری ایران دقایقی پس از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مورد هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی در تهران، بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته «تحقیقات تکمیلی باید ادامه پیدا کند» و «عوامل فاجعه مورد پیگرد قرار گیرند».

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ۲۱ دی ماه، دو روز پس از آن‌که مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی ایران به‌تاکید اصابت موشک به هواپیمای مسافربری پرواز تهران-کی‌یف را رد کرده بودند، مسئولیت سقوط را برعهده گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در بیانیه ۲۱ دی ماه گفته است «جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه‌بار بسیار متأسف است».

او در عین حال به بستگان و خانواده قربانیان تسلیت گفته و خطاب به «ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی» نیز «تاسف شدید» ابراز کرده‌است.

رئیس‌جمهوری اسلامی در عین حال اظهار کرده است که تنها «ساعاتی پیش از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح» از ماوقع باخبر شده‌است.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز بیانیه‌ای صادر کرده و گفته «سازمان قضائی نیروهای مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع‌آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضائی مقصرین بروز این حادثه ناگوار اقدام و ...نتیجه را به صورت مستمر به اینجانب منعکس نمایند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «پیشمانی، پوزش و تسلیت ما به مردممان و خانواده‌های تمامی قربانیان، و دیگر کشورهایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند».

با این حال آقای ظریف می‌گوید «خطای انسانی در لحظات بحرانی ناشی از ماجراجویی آمریکا منجر به فاجعه شد».

این گفته آقای ظریف در شبکه‌های اجتماعی با واکنش منفی کاربران مواجه شده و اغلب به او ایراد گرفته‌اند که حکومت جمهوری اسلامی باید خطای خود را بپذیرد.

در تهران سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، از سوی خبرگزاری ایلنا با این پرسش روبه‌رو شده که چرا در بامداد روز حملات موشکی، «پروازها زمین‌گیر نشده‌اند».

آقای امیرمکری پاسخ داده «دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می‌کند.»

او افزوده است «نهاد و افرادی باید نسبت به لغو و تاخیر در انجام پروازها اقدام کنند که از موضوعات مطلع هستند. ما در مقام متولی شرکت فرودگاه‌های کشور از شرایط مطلع نبودیم».

طی دو روز گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی یا نزدیک به سپاه پاسداران، چه با نقل گفته‌های مقام‌های رسمی، چه با انتشار مصاحبه، بیانیه و تحلیل و مقاله، هرگونه اصابت موشک به هواپیما را رد کرده بودند و گزارش‌ها در این مورد را «به‌کلی دروغ» یا «جنگ روانی» توصیف کرده بود.

مشاور آقای روحانی حتی رسانه‌ها و گزارشگران رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور، را در مورد انتشار گزارش‌های مربوط به سقوط هواپیما و اصابت موشک به آن، تهدید کرده بود.

در این دو روز اما رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های غربی گزارش‌های مختلفی در مورد «اشتباه پدافندی» یا «هدف قرار گرفته‌شدن هواپیما» در خود تهران، منتشر کرده بودند.

نخست‌وزیر کانادا نیز رسما اعلام کرده بود که ارزیابی‌ها و اطلاعاتی که به دستش رسیده نشان می‌دهند پرواز تهران-کی‌یف هدف پدافند زمین به هوا قرار گرفته‌است.

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌است.

حتی گروهی از کسانی که طی روزهای گذشته به‌کرات از اظهارات مقام‌های رسمی ایران در سقوط فنی هواپیما دفاع کرده بودند، نیز پست‌هایی در انتقاد از رخدادها منتشر کرده‌اند؛ شماری نیز دولت را مسئول دانسته‌اند. در عین گروهی از کاربران نیز به مسئولیت «فرمانده کل قوا» در تمامی ماجرا اشاره کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG