لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

نامه کارگران به روحانی: به لطف شما فقیرتر شده‌ایم و قدرت خرید اقلام بهداشتی را نداریم


برخی از کارگران فلزکار در نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به افزایش ۶ برابری قیمت ماسک و یک و نیم برابر شدن قیمت الکل، نوشته‌اند نمی‌توانیم این اقلام را بخریم «چراکه به همت شما و دولت‌های پیشین هر روز فقیرتر شده‌ایم و قدرت خریدمان کاهش یافته است».

در این نامه که روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، با اشاره به این نکته که بیمه بیکاری دوران کرونا «رانندگان، کارگران ساختمانی، دستفروشان، بسیاری از بیکاران و کسانی را که دارای مشاغل حاشیه‌ای هستند پوشش نمی‌دهد»، خطاب به رئيس‌جمهور ایران آمده است: «نمی‌توان خانه‌نشینی را تبلیغ کرد اما فقرا را در نظر نداشت».

نویسندگان نامه با اشاره به گرانی برخی اقلام ضروری برای مقابله با کرونا، نوشته‌اند: «قبل از شیوع بیماری کرونا، دستکش لاتکس بسته‌ای ۳۵ هزار تومان در داروخانه‌ها توزیع می‌شد، اکنون ۱۰۰ هزار تومان شده است».

کارگران از رئيس‌جمهور ایران خواسته‌اند که با برقراری پوشش بیمه سه ماهه، پرداخت حقوق عقب‌مانده، مجانی کردن آب، برق، گاز تا انتهای بحران کرونا و توزیع رایگان لوازم بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده بین فقرا و کارگران بیکار شده، از این اقشار حمایت کند.

از سوی دیگر، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس هم گفته است در پی همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند و وضعیت مالی مبهمی پیش رو دارند.

این نماینده مجلس که روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده، به تعداد کارگرانی که کار خود را از دست داده‌اند، اشاره نکرده است.

روز شنبه ۲۳ فروردین، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در یادداشتی نوشت بحران شیوع ویروس کرونا وضعیت شغلی ۷.۳ میلیون نفر از شاغلان رسمی و غیررسمی در کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته آقای ربیعی به طور مستقیم به وضعیت «۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی» آسیب وارد کرده و گفته است: «چهار میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.»

سخنگوی دولت ایران به جزئیات برنامه‌های حمایتی دولت از کارگرانی که تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته‌اند، اشاره نکرد ولی معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده شبستر در مجلس گفته است با توجه به افزایش هزینه‌های خانواد‌ه‌ها در دوران بحران کرونا، «باید بسته‌های بهداشتی تهیه و به خانواده‌های آسیب‌پذیر در جامعه داده شود».

به گفته این نماینده مجلس، «به دلیل شیوع کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه هر خانوار اضافه شده است».

او همچنین پیشنهاد کرده است که دولت به خانواده‌های کارگری یک تا میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در قالب یک کارت معیشتی پرداخت کند تا «کارگران بتوانند اقلام عمومی و کالاهای ضروری‌شان را خرید کنند».

XS
SM
MD
LG