لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

روحانی: در کشور رسانه آزاد نداریم، در فیلترینگ اشتباه کردیم


روحانی: ما فکر می‌کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم
روحانی: ما فکر می‌کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم

رئیس جمهور ایران روز دوشنبه ضمن پذیرش شکست سیاست فیلترینگ در ایران گفت که به دلیل نبود رسانه‌های آزاد در ایران، فضای مجازی دچار «تورم» شده و مردم می‌خواهند همه موضوعات را در این فضا بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه، ۱ بهمن، در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که مبارزه با «خواست عمومی» مردم «قانونی و مشروع» نیست.

او گفت: «در کشور رسانه آزاد نداریم، فقط یک صدا و سیمای دولتی داریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از طریق آن، هجوم آورده‌اند و لذا شاهد بروز تورم در استفاده از موبایل و فضای مجازی هستیم.»

آقای روحانی افزود: «اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند، بخشی از حرف و سخن خود را از آن طریق بیان می‌کردند و آن وقت به طور طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی بوجود نمی‌آمد.»

این سخنان رئیس جمهور ایران در حالی بیان می‌شود که نهادهای جهانی سال‌ها است این انتقاد را به جمهوری اسلامی دارند و مقام‌های جمهوری اسلامی کمتر به این موضوع اذعان داشته‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز که هر سال در این روز گزارشی از رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان منتشر می‌کند، می‌گوید ایران در سال ۲۰۱۸، سال جاری میلادی در زمینه آزادی مطبوعاتی در رتبه ۱۶۴ از ۱۸۰ کشور قرار دارد و هیچ پیشرفت خاصی در زمینه آزادی در مقایسه با سال گذشته نداشته است. در رتبه‌بندی سال گذشته ایران در رتبه ۱۶۵ قرار داشت.

گزارشگران بدون‌مرز سال‌هاست ایران را یکی از ۵ زندان بزرگ روزنامه‌نگاران نامیده. از دی‌ماه سال ۹۶ تاکنون بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار و ۵۰ شهروندخبرنگار در ایران بازداشت شده‌اند.

حسن روحانی اضافه کرد: «اگر ما ۵۰۰ رسانه داشتیم تا این اندازه در فضای مجازی تورم ایجاد نمی‌شد، تورم که در جنس و مواد غذایی نیست، فضای مجازی هم دچار تورم است؛ همه چیز را می‌خواهند در این فضا بگویند چون رسانه دیگری ندارد».

به گفته آقای روحانی، اگر هر یک از جناح‌ها و جریان‌های کشور یک رادیو و رسانه داشتند و مواضع خود را «به صورت رسمی و با شناسنامه» بیان می‌کردند، معلوم بود «چه کسی چه می‌گوید و طرفدار کدام جریان و حزب است».

وی اضافه کرد: «برخی اوقات معلوم نیست حرف‌هایی که در فضای مجازی عنوان می شود را چه کسی و از کجا می‌گوید؛ این مسایل باید اصلاح بشود».

پیش از این بسیاری از کارشناسان در ایران از تاثیر شبکه‌های بر کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون ایران و دیگر رسانه‌ها سخن گفته‌اند.

در همین حال نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و اصول‌گرایان به دنبال طرح‌های متعددی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در ایران هستند.

روحانی در مورد فیلترینگ: باید قبول کنیم که اشتباه کردیم

آقای روحانی ضمن تاکید بر «ناموفق» بودن سیاست فیلترینگ در ایران افزود: «فکر کردیم اگر یک نفر روی یک کاغذی بنویسد، یا قوه‌ای دستور فیلترینگ را ابلاغ کند و مخابرات و دستگاه‌ها از ترس خود آن را اجرا کنند، همه چیز درست می‌شود، برای ما روشن شده است که راه حل، این نیست».

رئیس‌جمهور ایران گفت: «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به‌طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارایه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که بویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به‌طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلتر کردیم، استفاده می‌کردند.»

وی تاکید کرد: «نه مسدود کردن و نه رها کردن این فضا ما را به مقصد نمی‌رساند، باید سواد رسانه‌ای جامعه، نوجوانان و جوانان خود را افزایش دهیم».

سخنان آقای روحانی مدتی پس از سخنان ضد و نقیض درباره فیلترینگ اینستاگرام بیان می‌شود.

وزارت ارتباطات ایران سال ۹۳ فیلترینگ «هوشمند» شبکه اینستاگرام را آغاز کرده بود که در این نوع از فیلترینگ دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده است از دسترسی کاربران خارج خواهد شد.

اواخر اردیبهشت شش وزیر و دو نماینده مجلس که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه عضویت دارند در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رفع فیلترینگ توئیتر شدند اما او با این خواسته مخالفت کرد.

برخی از موارد فیلترینگ در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصویب می‌شود و گاهی نیز قوه قضائیه خود به صورت مستقیم دستور فیلترینگ را صادر می‌کند که مسدودسازی شبکه پرطرفدار تلگرام در ایران از آن جمله است.

اعضای این کمیته ۱۲ نفر هستند و دادستان کل کشور رئیس این کارگروه است. علاوه بر شش وزیر و دو نماینده مجلس، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای این کارگروه هستند.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که «پایه‌گذار فیلترینگ» در ایران رضاشاه بود و برای استفاده از رادیو به «افراد خاص مجوز می‌داد».

این سخنان آقای روحانی در توئیتر بازتاب داشته و برخی از کاربران نوشته‌اند که بسیاری از روحانیون با رادیو و تلویزیون مخالف بوده‌ و آن را حرام می‌خواندند.

روحانی: فکر می‌کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم

حسن روحانی روز دوشنبه اضافه کرد: «ما فکر می‌کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، چنین موردی وجود ندارد».

او سخن وی در حالی بیان می‌شود که امامان جمعه و دیگر روحانیون در ایران همواره بر اجرای آنچه «احکام الهی» می‌دانند توسط خود تأکید کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در «سند اولیه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» که روز ۲۲ مهر در وب‌سایت خود منتشر کرد، بر «ایمان به غیب» تأکید کرد.

او در بخش «مبانی» این «پیشرفت» نوشت که «جهان مادی در طول عالم ماوراء است و عوامل مؤثر در آن منحصر به علل مادی و طبیعی نیست» و راه رسیدن به پیشرفت‌های مورد نظر از مسیرهایی چون «تمسک به هدایت الهی»، «رهبری امام معصوم»، «توجه به‌غایت پایدار تحقق کلمه الله» و «سلطه مؤمنان بر اهل باطل» می‌گذرد.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG