لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

پوتین و روحانی جمعه در بیشکک «دیدار می‌کنند»


قرار است ولادیمیر پوتین با حسن روحانی در بیشکک پایتخت قرقیزستان دیدار کند. (عکس از آرشیو)
قرار است ولادیمیر پوتین با حسن روحانی در بیشکک پایتخت قرقیزستان دیدار کند. (عکس از آرشیو)

خبرگزاری تاس روز سه شنبه ۲۱ خرداد به نقل از یک دستیار کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بیشکک پایتخت قرقیزستان دیدار خواهد کرد.

طبق این گزارش، یوری اوشاکوف گفته است که این دیدار جمعه ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.

این مقام کرملین تصریح کرده است،ولادیمیر پوتین با حسن روحانی دیداری خواهد داشت که با توجه به شرایط کنونی خیلی مهم خواهد بود.

یوری اوشاکوف در خصوص محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران و روسیه گفته است، در این دیدار در خصوص تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور بحث خواهد شد.

او اضافه کرد: دو طرف قرار است در خصوص طیف گسترده ای از مسائل جهانی از جمله سوریه و و شرایط پیرامون توافق هسته ای ایران، موسوم به برجام، مذاکره کنند.

در همین زمینه، وب سایت دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفته است ولادیمیر پوتین در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای دربیشکک با شمار از رهبران منطقه گفت وگو خواهد کرد.

در حالی خبر دیدار ولادیمیر پوتین و حسن روحانی منتشر شده است که طی روزهای اخیر شماری از مقام‌های بین المللی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرده یا می کنند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در همین زمینه روز دوشنبه در تهران با حسن روحانی دیدار کرد. وزیر امور خارجه آلمان قبل از سفر به تهران، به شماری از کشورهای منطقه سفر کرده بود.

قرار است شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه به تهران سفر کند . پیشر یک مقام وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بود سفر نخست وزیر ژاپن باعث کاهش تنش در منطقه شود.

تنش بین ایران و آمریکا از ماه گذشته و پس از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های استراتژیک بی- ۵۲ به خلیج فارس افزایش یافت و با توقف برخی تعهدات برجامی ایران و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا تشدید شد.

انفجار در چهار فروند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات بر تنش‌ها افزود، و آمریکا همراه با امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند. ایران این اتهام را رد کرده است.

با این حال رهبران ایران و آمریکا گفته‌اند که خواستار درگیری نظامی نیستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تاس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG