لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

استقبال روحانی از مواضع قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب


حسن روحانی گفته: «مواضع دولت قطر در نشست های مکه برگرفته از سیاست حسن همجواری و در راستای کاهش تنش بود. (عکس از آرشیو)
حسن روحانی گفته: «مواضع دولت قطر در نشست های مکه برگرفته از سیاست حسن همجواری و در راستای کاهش تنش بود. (عکس از آرشیو)

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۱۵ خرداد در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر، از مواضع این کشور در جریان نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در مکه استقبال کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی این اظهارات را در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی مطرح کرده است.

طبق این گزارش، حسن روحانی گفته است: «مسایل و مشکلات منطقه راه حل نظامی ندارد و ما معتقدیم تهدید ، فشار، محاصره و تحریم اقتصادی، مسیر غلطی در روابط دولت‌ها است.»

این گزارش می افزاید، حسن روحانی همچنین از مواضع دولت قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب استقبال کرد وگفت: «مواضع دولت قطر در این دو نشست برگرفته از سیاست حسن همجواری و در راستای کاهش تنش بود و بی تردید هر گونه اجلاسی، اگر کشورهای منطقه را به یکدیگر نزدیک‌تر نکند، بی تاثیر و غیرسازنده و حتی مضر خواهد بود.»

طی سه نشست کشورهای عضو همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در مکه در روزهای دهم و یازدهم خرداد ماه، انتقادها و حملات لفظی شدیدی به سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه شد و بیانیه‌هایی نیز علیه تهران صادر شد.

اما قطر و عراق از مواضع اتخاذ شده دراین بیانیه‌ها در قبال ایران ابراز ناخرسندی کردند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، ۱۲ خرداد، گفته بود، این بیانیه‌ها «ایران را محکوم می‌کنند، اما به میانه‌روی در سیاست برای گشودن باب مذاکره با تهران بی‌توجه هستند».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین تصریح کرده بود که نشست‌ها در مکه «سیاست واشینگتن در قبال ایران را پی گرفته، و نه سیاستی که همسایگی را مد نظر قرار دهد.»

مقام های سه کشور عربستان، بحرین و امارات به موضع‌گیری وزیر خارجه قطر واکنش نشان دادند.

به گزارش العربیه، شيخ خالد بن أحمد بن محمد آل خليفه، وزیر امور خارجه بحرین گفت، قطر به بندهای مرتبط با وحدت شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و بندهای مربوط به محکوم کردن اقدامات ایران اعتراض دارد.

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هم گفته بود: «کشورهایی که تصمیم‌شان در دست خودشان است، هنگامی که در کنفرانس‌ها و جلسات شرکت می‌کنند، مواضع و اعتراض‌های خود را در چارچوب همان جلسات و برپایه عرف‌های جاری اعلام می‌کنند نه پس از پایان جلسات».

«نزدیکی» مواضع دوحه و تهران در مسائل منطقه

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران می گوید، امیر قطر نیز در این تماس گفته است: «دیدگاه های تهران و دوحه در بسیاری مسائل منطقه ای نزدیک است و تماس های مستمری بین دو کشور در جریان است که این بسیار سازنده است.»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین تاکید کرد:« ما معتقدیم که گفت وگو تنها راه کاهش تنش ها است و از ابتکار امیر کویت برای کاستن از تنش ها در منطقه حمایت می کنیم.»

عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند و منتقد روابط نزدیک دوحه با تهران هستند. قطر اتهامات علیه خود را رد کرده و می‌گوید که هدف از این اتهامات نقض حاکمیت ملی این کشور است.

با استفاده از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، العربیه و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG