لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

امیدواری دولت روحانی به «احیای کامل» برجام پیش از انتقال قدرت


با وجود کندی مذاکرات در وین، علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که دولت دوازدهم پیش از پایان کار خود موفق به احیای توافق برجام و رفع تحریم‌ها شود.

آقای ربیعی روز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد، گفت: «دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.‎»

حسن روحانی و مقام‌های دولت وی بارها گفته‌اند که امیدوارند تا قبل از پایان کار دولت، موفق به رفع تحریم‌های فلج‌کننده‌ای شوند که در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد.

این در حالی است که مخالفان، دولت را متهم می‌کنند که قصد دارد با احیای یک «توافق بد»، از این ماجرا برای دور بعدی انتخابات ریاست‌ جمهوری،‌ بهره‌برداری سیاسی کند.

علی ربیعی امروز گفت: ‌«مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و همان طور که پیشتر گفته شده، تفاهم‌های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نص صریح توافق برجام باید انجام بدهند، به دست آمده است.»

وی اضافه کرد: «به خاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزئیات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد، اما هیچ کدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید.»

سخنگوی دولت حسن روحانی ابراز امیدواری «بسیار» کرده که «تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.‎»

با آن که روحانی و مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، بارها از توافق بر سر کلیات رفع تحریم‌ها در جریان مذاکرات وین خبر می‌دهند، اما هنوز جزئیات این توافق مشخص نیست و زمانی نیز برای آن اعلام نشده است.

علی ربیعی در پاسخ به افرادی که دولت را متهم به طولانی‌‌ شدن یا عجله در رسیدن به توافق می‌کنند نیز گفت:‌ «ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم.»

خوش‌بینی به احیای توافق برجام در حالی مطرح شده که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین، از احتمال به نتیجه نرسیدن دور پنجم مذاکرات مربوط به احیای برجام خبر داده است.

آقای عراقچی روز دوشنبه، ۱۰ خرداد، به تلویزیون حکومتی ایران گفت که «مسیر خوبی در مذاکرات طی شده»، ولی «ممکن است که لازم شود هیئت‌های مذاکره‌کننده بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود مراجعه کنند».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام گفته مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.

وی درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مبنی بر نزدیک بودن دستیابی به «توافقی» در مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش گفت، چنین اظهاراتی برای ما جنبه خبری دارد، چرا که ما الان در پنجمین دور مذاکرات در وین هستیم.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا در ژانویه امسال تاکنون پنج دور مذاکره برای فراهم کردن زمینه بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق برجام در وین برگزار شده است.

اما به رغم اظهارات دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات در خصوص حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها، هنوز توافقی برای حل اختلافات و اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا حاصل نشده است.

با استفاده از گزارش ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG