لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

روحانی می‌گوید اولین محموله واکسن کرونا هفته‌های آتی وارد کشور می‌شود


حسن روحانی
حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه از خرید واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در هفته‌های آینده خبر داد.

حسن روحانی، در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، بدون اشاره به نوع، تعداد و شرایط خرید واکسن کرونا گفت:« تامین واکسن کرونا جزو اولویت‌های کشور است.»

به گفته حسن روحانی،‌ دولت مصمم است ظرف هفته‌های آینده و با ورود اولین محموله واکسن خریداری شده، عملیات واکسیناسیون را در کشور مطابق جدول طراحی شده از جامعه هدف آغاز کند.

هم‌زمان یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از خرید بیش از ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد. اما این مقام نوع واکسن خریداری شده را اعلام نکرد.

به گزارش ایرنا، منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت که واکسن کوید ۱۹ از سه طریق در حال تهیه است.

به گفته منصور کبگانیان، ۱۶.۸ میلیون دوز از طریق کواکس تهیه شده که شرط ایران برای سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) این بوده است که این واکسن با پلتفرم فایزر آمریکایی نباشد. رقم بعدی ۲۵ میلیون دوز واکسن از طریق واردات به غیر از سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) است .

منصور کبگانیان پیش بینی کرده که ۲۵ میلیون دوز واکسن نیز تا اردیبهشت یا حداکثر خردادماه سال ۱۴۰۰ از سوی تولیدکنندگان و فناوران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان عرضه شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد نخریدن واکسن از معدود کشورهایی که دشمن شناخته شده ایران هستند مورد تاکید قرار گرفته زیرا به گفته او برخی از این واکسن ها بر پایه پلتفرم‌های ناشناخته هستند.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۹ دی‌ماه اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است.

سخنان‌ خامنه‌ای درباره منع ورود برخی واکسن‌ها با واکنش‌های گسترده منفی زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دستور او را «گروگان‌گیری» توصیف کردند.

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل دستور علی خامنه‌ای را بازی با جان میلیون‌ها انسان خواند و مقام‌های سازمان جهانی بهداشت هم از حکومت ایران خواستند که موضوع واکسن سیاسی نشود.

با این حال در فضای سیاسی ایران، موجی از اظهارنظر نمایندگان مجلس و مقام‌های حکومت در ستایش از سخنان رهبر حکومت ایران و بر علیه واکسن خارجی به ویژه واکسن آمریکایی فایزر شکل گرفت.

بدبینی مقام‌های حکومت ایران به ویژه علی خامنه‌ای در این زمینه سابقه‌دار است. او قبلا ویرس کرونا را هم ساخته آمریکا اعلام کرده بود.

با استفاده ازایرنا؛ ک.م
XS
SM
MD
LG